Google heeft “Google Search Console Insights” gelanceerd. GSC Insights zou marketeers, data analisten en website beheerders moeten helpen bij het (makkelijker) begrijpen en achterhalen welke content hun publiek aanspreekt.
Kort samengevat combineert GSC insights data vanuit Google Search Console en (wanneer gekoppeld) Google Analytics om het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken om de prestaties van content te begrijpen en analyseren.
Wat hebben we nou echt aan GSC Insights?
In principe was alle data die GSC insights ons aanbiedt al beschikbaar, het enige wat deze nieuwe functie toevoegt is het automatisch leggen van verbanden tussen verschillende type data en tools. GSC Insights zou je kunnen helpen de volgende vraagstukken op te lossen:
- Welke content presteert het beste en welke content is trending?
- Hoe presteert je nieuw geplaatste content?
- Hoe ontdekken Google gebruikers je content?
- Welk artikel verwijst de meeste gebruikers door naar je website en content?
Figuur 1: informatie uit GSC insights
Al deze punten waren al te achterhalen via Google Search Console of Analytics en vele andere tools, GSC Insights maakt het alleen net wat eenvoudiger en visueel aantrekkelijker. Hiernaast is de data uit GSC Insights ook beter te begrijpen voor gebruikers die niet al te diep in de data willen duiken of hier minder verstand van hebben.
Contentmakers voorzien van belangrijke gegevens
Naast bovenstaande geeft Google zelf vooral aan dat GSC Insights waardevol gaat zijn voor content makers. De gegevens uit GSC Insights zouden contentmakers moeten helpen bij het maken van weloverwogen beslissingen en het verbeteren van content, al denken wij dat GSC Insights hier geen hele grote rol in zal gaan spelen omdat deze data al beschikbaar was en gebruikt werd.