Martijn srgb Martijn van Dijk
Managing Partner

Coronavirus

Het coronavirus en de kansen voor digital marketing

Het zijn uitdagende tijden voor ondernemers en bedrijven. De coronacrisis geeft veel bedreigingen. Dit gaat in ieder geval op korte termijn voor iedereen een grote impact hebben. Onzekerheid bij bedrijven en consumenten zorgt altijd voor een terugval in investeringen en aankopen. Dit betekent dus mogelijk ook een daling in omzet, wat vaak ook een daling in marketingbudget betekent.

Hoe lang het openbare leven beperkt zal zijn weten we nog niet. Maar het ligt in de aard van de consument om na enkele weken toch weer ‘normale’ dingen te willen doen. Na een eerste dip zal alles langzaam weer op gang komen. Wanneer maatregelen door de overheid worden opgeheven kan het zelfs zo zijn dat we flinke piek gaan zien.

Dit biedt dus ook kansen. En bij Increase denken we niet alleen in kansen, we pakken die kansen. We willen andere ondernemers helpen om samen de juiste keuzes te maken en er sterker uit te komen!

Kansen

Tijdens de wekelijkse kick-off (dit keer via Skype), kwam al snel een discussie op gang over hoe we onze klanten het beste kunnen helpen om sterker uit deze crisis te komen. We hebben concrete kansen en tops op een rij gezet:

  • SEO is voor de (middel)lange termijn. Door juist nu door te investeren in SEO kan je sterker uit de moeilijke tijd komen dan jouw concurrenten. Waarschijnlijk heb je nu meer tijd. Werk dus bijvoorbeeld nu aan je contentstrategie en schrijf een aantal blogs die je komende maanden kan gebruiken. Dat scheelt over enkele maanden juist tijd.
  • Als je SEA budget terugschroeft, maak dan van deze tijd gebruik om te onderzoeken in hoeverre je SEO strategie sterk genoeg is om nog steeds genoeg traffic binnen te halen. Zo leer je van de situatie en weet je waar je qua SEO aan moet werken en kan je misschien zelfs wel langer SEA budget op een lager niveau draaien.
  • Houd zoekvolumes in de gaten. Zoekvolumes naar sommige producten stijgen enorm. Gebeurt dit? Durf dan te investeren. Zo hebben wij budgetten voor een klant in de ‘food’ branche juist verhoogd!
  • Wat we na afgelopen dagen direct zagen zijn lagere conversie percentages. Genoeg traffic, maar minder aankopen of aanvragen. Hier ligt dus een kans om te A/B testen om de conversie ook nu juist aan te jagen.
    • Speel met content in op de situatie
    • Test met gerichte aanbiedingen aansluitend op de situatie
  • Misschien is dit wel het moment om eens goed je (bedrijfs)processen tegen het licht te houden. Wat loopt goed en wat kan beter? Probeer nú de processen strak te zetten zodat als je weer op schaalt alles beter loopt.

Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat vasthouden aan een goeie strategie de sleutel tot succes is. Indien jouw bedrijfssituatie het toelaat is het altijd het beste om ad hoc keuzes te voorkomen. Heb je de ruimte? Kijk dan even aan hoe het de komende weken gaat.

Sparren?

Wil je ook sparren over jouw digitale marketingstrategie en de keuzes die je nu juist wel of niet moet maken? Neem contact met ons op. Team Increase staat ook nu voor je klaar om samen de juiste keuzes te maken!