Mike Bouwman
Head of Data & Innovation

Het meten van prestaties – Anno 2022 en daarna

Third-party cookies verdwijnen en de consumentenverwachtingen wat betreft privacy worden steeds hoger. Er liggen hierdoor grote uitdagingen te wachten voor het goed doormeten van conversies.

Correcte metingen geven inzicht in hoe de prestaties van online campagnes rechtstreeks verband houden met het succes van een webshop of website. Wanneer zaken zoals transacties, inkomende leads etc. niet (goed) gemeten worden, zijn goede inzichten niet of nauwelijks mogelijk en is de impact van campagnes moeilijk te beoordelen.

Wij als Increase geloven dat het meten van correcte data de basis is van een goede online marketingstrategie. Maar waarom is dit topic juist nú zo belangrijk? We vertellen je er graag meer over.

Hogere consumentenverwachtingen

Online marketing – en met name de manier waarop prestaties kunnen worden gemeten – verschuift om aan de hogere consumentenverwachtingen wat betreft gegevensprivacy te voldoen. Er zijn drie belangrijke factoren die de manier waarop we prestaties van online campagnes in de nabije toekomst kunnen meten, zullen veranderen:

 

  • Wijzigingen in de regelgeving – Door de AVG wetgeving moet elke website die gebruikersgegevens verzamelt, ontvangt of gebruikt, dit duidelijk vermelden middels bijvoorbeeld een cookie consent banner. Ook moet er toestemming worden gevraagd voor het verzamelen van gepersonaliseerde advertenties en het bijhouden van conversies.

 

  • Webbrowsers updates – Webbrowsers voegen met updates verschillende functies toe om third-party cookies te blokkeren. Third-party cookies zijn voor marketeers en adverteerders in het huidige online landschap onmisbaar.

 

  • Ondoorzichtige tracking- en profileringstechnieken – Wanneer deze geen consent van de gebruiker bieden, zijn dit geen acceptabele tijdelijke oplossingen mee

Blokkeren third-party cookies: het begin van de ‘cookieloze’ wereld

Het signaal is al een tijdje overduidelijk: het tracken van third-party cookies behoort op korte termijn tot het verleden. De webbrowsers Safari en Firefox nemen hier met een vorm van Intelligent Tracking Prevention (ITP) en Enhanced Tracking Protection (ETP) al enige tijd het voortouw in. 

Third party cookies

Third-party cookies zullen vanaf 2023 nagenoeg onbruikbaar worden als ook Google Chrome third-party cookies zal blokkeren. Ongeveer 80% van de data die momenteel nog inzichtelijk is, zal in 2023 niet meer beschikbaar zijn.

Third-party cookies worden door marketeers en adverteerders veelvuldig gebruikt en geven onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe target je potentiële klanten die een specifiek product of dienst willen kopen?
  • Hoe maak je onderscheid in nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers?
  • Wat is de ROAS en ROI van je campagnes?

Zoals aangegeven is privacy in het huidige online landschap echter een cruciaal onderwerp en komt het volledig blokkeren van third-party cookies steeds dichterbij.

Wat moet ik doen om voorbereid te zijn?

Er zijn verschillende potentiële oplossingen om je voor te bereiden op het cookieloze online landschap, zodat je je online campagnes op correcte metingen kan blijven aansturen. De belangrijkste oplossingen zijn:

  • Google Analytics 4
  • Server Side Tagging
  • Content Management Platform
  • Google Consent Mode

Ben je benieuwd hoe je dit moet aanpakken?

Neem contact op zodat onze specialisten jou hierover kunnen adviseren.