Jordan 7 Carlijn Odekerken
Head of Advertising

Hoe Digital Out Of Home advertising jouw merk kan versterken

Wanneer we praten over offline marketing hebben we het al snel over Out Of Home (OOH) advertising. Deze term beschrijft alle visuele advertenties die buiten het huis te vinden zijn. Een bekend voorbeeld zijn de posters die in bushokjes worden geplaatst. Een variant van OOH is Digital Out Of Home, oftewel DOOH. Via dit kanaal is het mogelijk om programmatic plaatsingen in te kopen op digitale schermen die over het hele land verspreid zijn. Online kun je jouw gepersonaliseerde advertentie uploaden, welke vervolgens op de geselecteerde schermen wordt getoond. Je kunt kiezen uit vele locaties, vormen van schermen, groottes van schermen, type images of video’s. Met zoveel keuzes kan het een uitdaging zijn om een perfecte combinatie tussen scherm, locatie en boodschap te vinden. In dit blog lichten we de belangrijkste best practices voor Digital Out Of Home uit, zodat deze uitdaging een stuk makkelijker wordt. 

Er is niet één beste vorm

Zoals eerder aangegeven zijn er veel verschillende soorten schermen. Een van de meest voor de hand liggende voorbeelden is hierbij een landscape of portrait scherm. Er zijn echter nog veel meer aspecten waar we rekening mee kunnen houden. 

Afstand
Kies je voor een scherm in een drukke binnenstad? Of misschien een scherm langs de snelweg? Dat is afhankelijk van je advertentie en de doelstelling, maar het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Kies je voor een scherm waar mensen niet dichtbij komen, dan moet je er namelijk voor zorgen dat je boodschap ook vanaf een afstand duidelijk is. Hierbij moet je dus rekening houden met de grootte van het lettertype, de afbeelding/video en je logo. 

Vind je het lastig in te schatten hoe groot je lettertype en logo moet? Laat ons dan eens meekijken bij je campagne.

Tijd
Een andere factor is de tijd waarin je jouw boodschap duidelijk moet maken. Zoals in bovenstaand voorbeeld; een scherm langs de snelweg wordt veel korter bekeken dan een scherm waar mensen langs wandelen. Je boodschap moet in zo’n geval veel opvallen, binnen enkele seconden duidelijk zijn en simpel worden ingericht zodat deze niet vergeten wordt. 

Relevante informatie heeft de prioriteit

Zoals bij advertising eigenlijk altijd het geval is, moet de boodschap op het scherm relevant zijn. Maar targeting op bijvoorbeeld interesses of gedrag is niet mogelijk bij DOOH. Om toch een relevante boodschap te tonen is het mogelijk om de targeten op andere aspecten. 

Locatie
Je hebt met DOOH invloed op de regio’s, steden en zelfs specifieke schermen waar je advertentie wordt getoond. Wanneer je er voor kiest om enkel schermen in te zetten in de stad Amsterdam, kun je de boodschap van je advertentie relevant maken door het woord ‘Amsterdam’ hierin te verwerken. Voor een optimale relevantie kan zelfs de boodschap per scherm worden aangepast. Wordt jouw advertentie getoond op een station? Kies er dan voor om met je tekst in te spelen op het feit dat veel mensen daar zijn om de trein te pakken. Een merk wat frisdrank verkoopt kan dit bijvoorbeeld perfect doen met de tekst: ‘Nog even een verfrissend drankje voor onderweg?’

Weer
Het weer en de weersverwachting zijn andere aspecten waarop je jouw advertentie kunt aanpassen. Neem bijvoorbeeld een merk wat kleding verkoopt. Het is mogelijk om de getoonde images en teksten aan te passen aan de weersverwachting. Wanneer het regent kan een advertentie worden getoond met een stylish regenjas. Wanneer het de volgende dag dan ineens zomers is met een temperatuur van 20 graden is het mogelijk de advertentie hieraan aan te passen door een korte broek of t-shirt te tonen. 

Bewegend beeld valt op

Zoals voor de meeste wel bekend is, valt een bewegend beeld sneller op dan een stilstaand beeld. Wanneer het relevant is voor jouw merk en de locatie van het scherm, kies er dan altijd voor om een bewegend beeld in te zetten. Wanneer de kijktijd laag is, denk aan een scherm naast de autoweg, is dit dus niet relevant. In een winkelstraat kan het er echter voor zorgen dat de advertentie veel vaker wordt gezien. Je kunt er daarnaast ook nog voor kiezen om een volledige video in te zetten of slechts een image die langzaam in- of uitzoomt.

Wanneer bewegend beeld voor jouw advertentie weinig of geen toegevoegde waarde heeft raden we aan simpelweg een image te gebruiken. Ook een image in de advertentie zorgt er namelijk voor dat een boodschap beter wordt overgebracht, gezien beeld sneller wordt verwerkt door het brein dan tekst.

Speel met contrast

Elke advertentie, zowel online als offline, zou iets van contrast moeten bevatten. Contrast maakt een advertentie opvallend en dit is toch vaak het doel. Het advies is om contrast toe te voegen aan het belangrijkste onderdeel van de advertentie. Promoot je een nieuw product? Kies dan voor een contrast waardoor dit product wordt uitgelicht. Let wel op dat je niet te veel contrast toevoegt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de boodschap van de advertentie wegvalt en hierdoor niet wordt begrepen.

Niet alleen met titels en afbeeldingen kan contrast worden geïmplementeerd, maar ook met achtergrondkleuren is dit mogelijk. Veel van de DOOH schermen hebben een zwarte rand. Door in jouw advertentie een rand met een lichte kleur toe te voegen creëer je al contrast. Wanneer je een stapje extra wilt nemen kan je ook hierbij inspelen op het weer. Wanneer het een heldere dag is met een blauwe lucht, is het niet aan te raden om ook de achtergrondkleur van je advertentie lichtblauw te maken. Dit kan worden geautomatiseerd aan de hand van een koppeling met de weersverwachting.

Wees niet bang je merk te tonen

Tot slot kunnen we aanraden om je merk heel duidelijk in beeld te brengen. Branding is in de meeste gevallen het hoofddoel van Digital Out Of Home, dus zorg ervoor dat bij één blik op de advertentie jouw merk ook meteen duidelijk is. Een aantal tips:

  • Voeg zowel een woord- als een beeldmerk toe
  • Gebruik een dikgedrukt lettertype voor het woordmerk
  • Plaats jouw woord- en beeldmerk zo hoog mogelijk in de advertentie. De meeste schermen staan op straat, waardoor de bovenste 50% van het scherm op ooghoogte is en het meeste wordt gezien.

Benieuwd naar meer?

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!