Klanten beoordelen ons met een 8,9 /10
Robin Veerman
SEA Specialist

Hoe onderhoud je Responsive Search Ads (RSA’s)?

Responsive Search Ads (RSA’s) worden de standaard binnen Google Ads: vanaf juni 2022 is er geen mogelijkheid meer om Expanded Text Ads (ETA’s) aan te maken, maar alleen nog RSA’s. Dit betekent dat het testen en optimaliseren van RSA’s steeds belangrijker wordt. Maar hoe doe je dit precies? En wat is nou het verschil tussen een RSA en een ETA? In dit blog geef ik handige tips & tricks die jou gaan helpen bij het creëren en optimaliseren van RSA’s.

Zoekwoorden suggesties

Verschil RSA en ETA

Binnen een ETA ben je beperkt tot 3 koppen en 2 beschrijvingen, die allemaal op hun vast ingestelde positie worden getoond. Voor een RSA is het mogelijk om meerdere koppen (15) en beschrijvingen (4) op te geven. Zo kunnen advertenties worden gemaakt, die worden aangepast om potentiële klanten meer tekst en relevantere boodschappen te laten zien. Google test zelf namelijk de verschillende combinaties, waardoor het algoritme van Google leert welke combinaties het beste presteren. Hoe meer koppen en beschrijvingen je opgeeft, hoe meer mogelijkheden Google heeft om de advertenties aan te laten sluiten op de zoektermen binnen de zoekopdrachten. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om jouw RSA’s te optimaliseren. Google geeft namelijk de prestaties hiervan weer in het item rapport, die inzichten geeft zodat jij je RSA’s kunt optimaliseren.

RSA’s creëren via een script

Mocht je momenteel alleen nog gebruikmaken van ETA’s binnen jouw campagnes, dan is er een efficiënte manier om jouw RSA’s te creëren via een script. Dit script doorloopt alle advertentiegroepen van je campagnes zonder een RSA en voegt daar vervolgens een RSA aan toe. De RSA’s worden gevuld met de koppen en beschrijvingen die zich in de bestaande ETA’s van de betreffende advertentiegroepen bevinden. Daardoor zijn de nieuwe RSA’s gelijk relevant in alle advertentiegroepen. Ook houdt het script rekening met de landingspagina’s van de ETA’s: de landingspagina binnen de advertentiegroep met het hoogste conversieratio wordt aan de RSA toegewezen.

RSA’s optimaliseren

Via Google Ads zijn er meerdere manieren om jouw RSA’s te optimaliseren. We lichten er twee toe:

1: Aanbevelingen binnen Responsive Search Ads

Klik binnen Google Ads op de Responsive Search Ad die jij wilt optimaliseren. Hierbij geeft Google al aan wat de kwaliteitsscore is van jouw RSA, met daarin de aanbevelingen om de kwaliteitsscore te verbeteren.

Responsive Search Ads aanbevelingen

Voor bovenstaand voorbeeld, een advertentie voor geurkaarsen, is de aanbeveling om meer populaire zoekwoorden in de koppen te gebruiken en om de koppen meer divers te maken. Door te klikken op ‘ideeën bekijken’ geeft Google zelf suggesties.

Zoekwoorden suggesties

Google geeft hier de suggestie om ‘Geurkaars Cadeau Versturen’ als kop toe te voegen, omdat hier volgens Google veel zoekverkeer op zit. Door deze toevoeging zien we het volgende resultaat.

RSA advertentiekwaliteit

2: Inzicht in de prestaties van jouw RSA elementen binnen het item rapport

Je vindt het item rapport door in Google Ads via de linkerkolom naar zoekcampagnes te gaan en op advertenties en extensies te klikken. Hieronder vind je ‘items’. Binnen dit rapport wordt elk item van elke RSA in jouw account afzonderlijk beoordeeld. In de kolom ‘prestaties’ kunnen deze met elkaar worden vergeleken. Zo kun je inzien welke items goed presteren en toepasbaar zijn op meerdere advertenties. Ook kun je inzien welke items minder goed presteren, die je vervolgens uit de RSA’s en ETA’s kunt halen. Houd hierbij rekening met het aantal vertoningen van het item. Zodra een item net is toegevoegd zal deze eerst de status ‘leren’ geven. Later kan dit veranderen naar ‘laag’, ‘goed’ of beste’. Het is de bedoeling dat je degene met een status ‘laag’ vervangt, ‘goed’ behoudt en met de ‘beste’ items al jouw advertenties uitbreidt.

Als voorbeeld onderstaande kop ‘Bekijk de nieuwe collectie’. Deze heeft meer dan 1.400 vertoningen, dus er is genoeg data verzameld om de juiste conclusies te trekken. Hier is duidelijk te zien dat deze goed wordt beoordeeld en dus behouden kan blijven in de huidige advertenties. Echter is deze bij 0% van de advertenties als beste beoordeeld, dus zullen we de overige advertenties er niet op uitbreiden. We moeten er dan wel rekening mee houden dat deze kop bij een deel van de advertenties nog aan het leren is of nog niet beoordeeld is. Hierdoor kunnen er nog wijzigingen in prestaties plaatsvinden.

Responsive Search Ads

Benieuwd hoe RSA’s voor jou uitkomst kunnen bieden?

Voor jouw digitale marketing strategie, maar ook hoe je ze vervolgens het beste kunt optimaliseren? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!