Skip to content
Online rendement meten Dutch Search Awards

Impact door ITP-ontwikkelingen

ITP heeft steeds meer impact op online. Maar wat is dit precies en welke impact heeft dit op jouw online campagnes? In dit blog vertel ik je graag meer over ITP, over de impact ervan en de oplossingen die er op dit moment in de markt zijn.

Wat is ITP?

ITP staat voor intelligent tracking prevention en is bedoeld om de privacy van internetgebruikers te beschermen. Kort samengevat; ITP is ontwikkeld om privacygevoelige informatie, die op websites wordt gemeten, te blokkeren. Het creëert voor de internetgebruiker op het gebied van privacy een veiliger landschap, maar voor de online marketeer betekent dit een grote verandering. In feite gaat ITP de markt van Analytics net zo beheersen als dat de cookiewall en GDPR hebben gedaan. Het heeft effect op het meten van al je campagnes en A/B testen.

Wat betekent ITP voor jou?

Op dit moment gebruiken 36% van de internetgebruikers een browser met tracking prevention. Misschien denk je wel dat ITP in ‘the end’ geen euro meer of minder omzet oplevert. Integendeel, het is verre van waar. ITP op browsers als Google Chrome, Safari en Firefox betekent:

  • Dat de toewijzing van een conversie aan een kanaal enkel last-click worden gemeten, in verband met een maximale sessieduur van een cookie van 1 dag.
  • Dat je in Analytics enkel nieuwe klanten hebt door het verkorten van de sessieduur, wat ITP uiteindelijk doet. Dit verduistert je data met betrekking tot nieuwe vs. terugkerende klanten.
  • Dat het kan voorkomen dat op het gebied van A/B testing enkel één variant van je adcopy wordt laten zien.
  • Dat sommige kanalen een conversie niet meer kunnen toewijzen aan een advertentie als de conversie 7 dagen na de klik plaatsvindt; conversie attributie.

Hierdoor kunnen we concluderen dat ITP effect heeft op alle online marketingactiviteiten en de marketeer niet de werkelijke data heeft om op te sturen. Dit heeft uiteindelijk effect op al je campagnes en het rendement wat je hier uithaalt.

Oplossingen tegen ITP

ITP kan niet voorkomen worden. Browsers als Safari, Chrome en Firefox gaan zelfs steeds verder. Google Chrome is bijvoorbeeld al gestopt met het verstrekken van third-party cookies en Safari maakt met Safari 13+ een behoorlijke slag. Gelukkig zijn er in tussentijd al tools ontworpen die het meten van online activiteiten na ITP makkelijk hebben gemaakt.

Samenwerking met Tracedock

Increase is een samenwerking gestart met Tracedock en hebben deze tool al ingezet bij meerdere e-commerce klanten. Tracedock herstelt de levensduur van een cookie, waardoor wij als marketeers alsnog inzicht hebben in belangrijke gebruikersdata. Met het gebruik van Tracedock hebben wij inzicht in:

  • Browsergebruik
  • Nieuwe versus terugkerende bezoekers
  • Terugkerende bezoekers na 7 dagen
  • Conversie attributie

Wil jij je Google Analytics goed inrichten of wil jij juist meer weten over de impact van ITP op jouw online activiteiten? Neem gerust contact met ons op.