Loes srgb Loes Sluis
Head of Customer Performance

Inzicht in jouw nieuwe klanten

Koop jij ‘blind’ traffic in naar je website in de hoop dat het converteert? Dat is best zonde. Ik neem je graag mee in de aanpak van Increase, een combinatie van acquisitie en retentie. Een actieve acquisitie strategie waarbij we inzichtelijk maken welke kanalen zorgen voor nieuwe klanten. Aangevuld met een sterke retentiestrategie zorgt dit voor terugkerende klanten en dus groei van jouw onderneming.

Deze aanpak is uitermate geschikt voor bedrijven die producten of diensten verkopen waar klanten regelmatig terug ‘moeten’ komen. Wij passen deze strategie succesvol toe voor klanten als Girav, Bunzlau Castle en Dr.Veggie.

Bepaal jouw doelstelling

Veel adverteerders kiezen ervoor om een CPS te berekenen als KPI. Op deze manier zie je gemakkelijk wat er betaald is om een conversie of aankoop te genereren. Daarnaast kan het ook een duidelijke target zijn voor de specialist. Echter het is belangrijk om de Custimer Lifetime Value (CLV) hier niet uit het oog te verliezen. Want een hoge CLV bepaalt je groei en rendement.

Maak daarom onderscheidt tussen CPS en CPA. Realiseer binnen het beschikbare marketingbudget, X aantal sales én nieuwe klanten tegen de juiste CPS (Cost per sale) of CPA (Cost per action).

 

‘’Maak onderscheid in een bestaande en een nieuwe klant’’

 

Het is dus belangrijk dat je onderscheid maakt in targets. Voor een nieuwe klant heb je hoogstwaarschijnlijk wel iets meer over omdat deze op lange termijn meer oplevert. Als het goed is heb je daarom de klantervaring na het doen van een bestelling, zo ingericht dat een klant wel wil terugkomen voor een herhaalaankoop. Mocht een herhaalaankoop toch uitblijven? Zorg dan dat je even extra aandacht geeft aan de opvolging van je acquisitie offer. Denk hierbij aan een automatische e-mail flow of het uitvragen van de productervaring. Zo krijg jij de feedback welke je nodig hebt om je dienstverlening of service te verbeteren.

Maar hoe?

Bij Increase werken we met een digital marketing cockpit welke realtime data ophaalt van al je data bronnen en zo inzicht geeft in de resultaten van de diverse kanalen. Denk hierbij aan bronnen als Google Analytics, Facebook, Google Ads maar ook juist eigen data vanuit je CRM of shop. Door deze laatste koppeling is je data zo zuiver mogelijk.

Door de klantdata (geanonimiseerd) op te halen en te koppelen aan Google Analytics data kunnen we ervoor zorgen dat we per kanaal kunnen zien hoeveel nieuwe klanten een specifiek kanaal heeft aangebracht en tegen welke CPA. In ons eigen datawarehouse wordt deze analyse automatisch gemaakt en verwerkt in realtime report sheets en dashboards.

Zo krijg je o.a. meer inzicht in het aantal nieuwe klanten wat gerealiseerd wordt binnen je Branded / Non Branded campagnes. Op maandbasis, maar ook MoM (Month over Month) of YoY (Year over Year). Budgetverdeling om meer nieuwe klanten te genereren wordt zo een stuk eenvoudiger.

 

Succesvolle social en display campagnes
Door specifiek op nieuwe klanten te kunnen sturen wordt het succes van social of display campagnes ook duidelijker. Vaak hebben deze kanalen een ondersteunend effect maar een veel te hoge CPS. Als je zeker weet dat er nieuwe klanten uit deze campagnes komen kijk je met een ander oog naar het resultaat.

Daarnaast biedt dit ook kansen om een unieke aanbieding onder de aandacht te brengen (acquisitie offer) via b.v. Display of Social Advertising via Facebook / Instagram. Een campagne met volle focus op de werving van nieuwe klanten. Want als ze eenmaal kopen, dan weet jij wel hoe je ze binnenboord moet houden toch?