Jordan 7 Carlijn Odekerken
Digital Strateeg

Lokale multichannel awareness voor Dr.Veggie

Dr.Veggie is specialist in de productie van groentesappen en -shots. Met een assortiment bestaande uit diverse groentesappen, detox sapkuren en shots helpt Dr.Veggie haar klanten met een eerste stap richting een gezonde levensstijl. Een gezonde levensstijl wordt voor veel mensen steeds belangrijker, waardoor de producten van Dr.Veggie een sterk groeiende en concurrerende markt kennen. In januari 2021 heeft Increase de volgende vraagstukken voor Dr.Veggie opgesteld: 

  • Offline bereik en brand awareness vergroten
  • Inhaken op actualiteit met de producten voor verhoging relevantie
  • Sterke koppeling tussen advertising op offline en online kanalen 

Resultaat in het kort

  • €2,93 – eCPM
  • 662.850 – ‘Opportunity-To-See’
  • 19,4% – Stijging in sessies

Digital Out Of Home

Eén van de vraagstukken was offline aanwezigheid voor brand awareness. Offline adverteren kan op diverse manieren worden aangepakt en voor deze campagne is gekozen voor Digital Out Of Home (DOOH). Deze vorm van offline adverteren kent namelijk een hoog landelijk bereik, waardoor de advertentie kan opvallen bij een groot publiek. Daarnaast is het belangrijk om images of video’s te creëren die niet alleen aansluiten bij de doelgroepen, maar ook opvallend zijn. Bij de creatie van de Dr.Veggie images is om die reden goed nagedacht over de vormgeving naar aanleiding van de best practices.

Schermafbeelding 2021-03-18 om 20.12.08

Figuur 3: ingezette retargeting

Focus op relevantie

Relevantie is één van de meest belangrijke aspecten binnen Advertising, ook wanneer we praten over digitale outdoor schermen. Wanneer je namelijk niet relevant bent, zal je advertentie niet opvallen en hierdoor niet de gewenste resultaten opleveren. Voor Dr.Veggie heeft Increase relevantie gerealiseerd door te focussen op twee speerpunten. 

Selectie van doelgroep en targeting

Gezien de producten van Dr.Veggie is ervoor gekozen om te targeten op DOOH schermen 150 meter rondom supermarkten. Een groot deel van de vertoningen zal hierdoor worden behaald bij een doelgroep die naar de supermarkt gaat of hier net van vandaan komt. De gedachten over eten en drinken is bij deze doelgroep (nog) actief, waardoor de boodschap van Dr.Veggie meer opvalt en ook langer zal blijven hangen. Daarnaast is een selectie gemaakt voor targeting op Amsterdam en Rotterdam, gezien deze regio’s het afgelopen jaar de hoogste conversieratio kende. 

Inhaken op actualiteit met de boodschap

Nederland zat in januari 2021 in lockdown. Mensen kwamen eigenlijk nergens meer, behalve de supermarkt. Adverteren op DOOH beeldschermen werd in deze periode minder ingezet, waardoor we met deze campagne een lage CPM konden realiseren. Daarnaast konden we met boodschappen zoals ‘Van je coronakilo’s af?’ en ‘Fit, slank & gezond!’ zowel inspelen op de actualiteit corona, als de gezonde voornemens van het nieuwe jaar.

Multichannel inzet

Aangezien outdoor reclame voornamelijk is gericht op branding wordt het resultaat gebaseerd op het aantal impressies die zijn gerealiseerd. Echter is het wel mogelijk om naast impressies en brand awareness ook andere doelen te realiseren. Hiervoor moet er een koppeling wordt gemaakt tussen off- en online. 

Online opvolging

Wanneer je DOOH inzet is het mogelijk zelf te bepalen op welke schermen de advertentie(s) worden vertoond. Doordat de specifieke locaties bekend zijn, is het via online advertising mogelijk om een retargeting campagne op te zetten.

 


Figuur 2: de targeting van Amsterdam voor de Dr.Veggie campagne

Uiteraard is het niet te garanderen dat de mensen waar op wordt getarget daadwerkelijk de schermen hebben gezien. Door het advertentiemateriaal echter op elkaar te laten aansluiten wordt er wel gezorgd voor herkenbaarheid wanneer het scherm wél is gezien. Door gebruik te maken van dezelfde vormgeving en teksten zal de online advertentie sneller opvallen bij iedereen die het offline scherm heeft gezien.

Schermafbeelding 2021-03-18 om 20.14.25

Figuur 3: ingezette retargeting

Lift in awareness

De DOOH schermen hebben uiteindelijk 662.850 – ‘Opportunity-To-See’ gerealiseerd. Dit houdt in dat de mogelijkheid er was om de advertenties op de beeldschermen 662.850 keer te zien. De benchmark voor gemiddelde CPM (Cost-Per-Mile) ligt op Facebook op ongeveer €5,-. Door de CPM van €2,93 voor de DOOH schermen was het mogelijk om een hoge hoeveelheid impressies te realiseren tegen lagere kosten. 

Na afloop van de campagne is uiteraard ook geanalyseerd wat de campagne heeft opgeleverd in traffic naar de website van Dr.Veggie. Door de sterke koppeling tussen offline en online advertising is een lift in sessies waargenomen van 17,7% in de regio Amsterdam en 21,2% in de regio Rotterdam. 

Digital Out Of Home voor jouw organisatie

Digital Out Of Home is één van de beste manieren om offline aanwezig te zijn en zo te werken aan brand awareness. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!