Nena 2 Nena Berix
Content & E-mail Marketing Specialist

Meer online zichtbaarheid met behulp van Pinterest

Waarom Pinterest interessant is voor je social media strategie vertellen we je in dit blog. Het platform is voornamelijk gericht op gebruikers (op Pinterest ook wel Pinners genoemd) die op zoek zijn naar inspiratie. Denk hierbij aan inspiratie voor onder andere mode, uiterlijk, interieur, en recepten. Ook wordt het platform gebruikt om nieuwe aankopen te plannen. Een perfect platform om aan de slag te gaan met jouw online zichtbaarheid.

Pinterest als inspiratiebron

Het is slim om je Pinterest account organisch te vullen met pins om aan te tonen dat je een actieve gebruiker bent. Maak gebruik van verschillende soorten pins, zoals foto’s, video’s of ideepins om aan de hele wereld te tonen waar jouw bedrijf voor staat. Iedere pin bevat een afbeelding of video met een link naar jouw site of webwinkel. Maar hoe ga je aan de slag met het vullen van jouw Pinterest account? Onderneem de volgende stappen.

Maak visueel aantrekkelijke pins in het juiste formaat

De eerste stap is dat je weet wat voor content je gaat plaatsen. Omdat Pinterest een visueel social media platform is, is het dus belangrijk dat je pins er ook aantrekkelijk uitzien. Pinners komen voor de visueel aantrekkelijke content naar Pinterest. Zorg er daarom voor dat je pins er opvallend uitzien, dat ze een goed verhaal vertellen en mensen nieuwsgierig worden. Kortom: jouw content moet opvallen. Je pins vallen nog eens extra op als ze het juiste formaat hebben.

Pinterest beveelt aan om gebruik te maken van de volgende formaten: 

  • Standaard pin:
    Bij het inzetten van een standaard pin, beveelt Pinterest aan om een afbeelding met een verhouding van 2:3 (bijvoorbeeld 1000 x 1500 pixels) te kiezen. Andere verhoudingen worden mogelijk bijgeknipt tot de standaard verhoudingen wat de prestaties (negatief) kunnen beïnvloeden. Op jouw beeld is het belangrijk dat je merk of product het middelpunt is. Daarnaast is het van belang dat je logo zichtbaar is en je kunt tekst in de afbeelding zetten. Tip: maak bij verschillende talen voor iedere taal een nieuwe pin aan. Zorg ervoor dat je standaard pins plaatst van maximaal 10 mb, bij voorkeur png of jpeg. Bij de afbeelding kun je ook tekst kwijt.
  • Videopin:
    Trek aandacht met je videopin door de eerste seconden kort en krachtig te houden. De videopin werkt het beste als deze een lengte heeft van 15 seconden tot 1 minuut. Als je een video inzet als advertentie kun je het beste jouw video kort houden: 6 tot 15 seconden lang. Gebruik een video met een grootte van maximaal 2 gb met bestandstype mp4 of mov.
    Pinterest beveelt aan om de video in één van de volgende verhoudingen te gebruiken: vierkant (1:1), beeldbreed (16:9) of vertaal (2:3, 9:16). Net als bij een standaard pin is het mogelijk om een titel en begeleidende tekst toe te voegen.

Gebruik bij het plaatsen van je pins een planning

Als je jouw content hebt gemaakt, kun je aan de slag met het plaatsen van je organische content. Daarbij is het handig om gebruik te maken van een planning. Op deze manier zorg je voor regelmaat in het plaatsen van pins. Pinterest adviseert om minimaal 1x per week 1 pin te plaatsen, omdat je op deze manier laat zien dat je als bedrijf actief en relevant bent voor het platform. Daarnaast ben je op deze manier constant zichtbaar. Pinterest zal dan ook jouw pins tonen aan pinners. Maak bij het plaatsen van pins gebruik van de handige inplantool van Pinterest.

Pinterest pin

Maak gebruik van relevante zoekwoorden

Als laatste tip geef ik mee: maak gebruik van de juiste zoekwoorden. Pinterest is niet alleen een visueel platform, maar ook een zoekmachine. Wanneer Pinners naar Pinterest toe gaan, komen ze om te zoeken naar tips en inspiratie. Het is daarom van belang dat je de juiste zoekwoorden bij jouw pins plaatst. Zorg er direct voor dat jouw pins bruikbaar zijn door er een URL naar je website aan toe te voegen. Je genereert zo extra traffic naar je website.

Ook beveelt Pinterest aan om de borden op jouw profiel duidelijke namen te geven die helpen bij zoekopdrachten. Ook de borden waarop je de pins plaatst zul je dus van de juiste zoekwoorden moeten voorzien.

Organische Pinterest content op orde

Je hebt de stappen doorlopen en jouw profiel heb je enigszins gevuld met organische content. Dan is het tijd geworden om te adverteren via Pinterest. Want het platform is niet alleen geschikt om online zichtbaarheid te creëren. Het is ook een ontzettend krachtig marketingmiddel waarmee we sinds april 2019 ook op kunnen adverteren. Lees dit blog als je meer wilt weten over Pinterest advertising.

Aan de slag met Pinterest?

Neem contact op met ons en ontdek hoe jij Pinterest kunt integreren in jouw social media strategie.

Meeting-Increase