Skip to content
Video als traffic driver Dutch Search Awards

Meer traffic via YouTube

YouTube inzetten voor traffic naar je website? Welke adverteerder wil dit nou niet.  Vandaag probeer ik je inzicht te geven in wat binnen YouTube de mogelijkheden zijn en welke passen bij jouw organisatie en doelen.

Eigenlijk zou je YouTube tegenwoordig kunnen opsplitsen in 2 onderdelen. YouTube for Reach, welke is gericht op kortdurende campagnes en met Branding als hoofddoel of YouTube for Action, welke je inzet voor een langdurige periode en waarbij je je focust op Leads en Sales.

Waar te beginnen

Laten we starten bij het begin, want naast een goede strategie is creatie voor 50% verantwoordelijk voor het succes van je campagne. Is jouw video bijvoorbeeld geoptimaliseerd voor mobile? Heb je rekening gehouden met grotere teksten en hogere snelheid? Hier een paar take aways voor de creatie van jouw video:

  • Start met een probleemstatement
  • Introduceer je product en oplossing
  • Geef uitleg over de voordelen en mogelijkheden
  • Sluit af met een aanbieding of call to action.

Spreek jij zelf je video in of kies je voor een professionele voice over? Benoem dan in de eerste paar seconden jouw merknaam. Wist je dat maar 5% van de YouTube gebruikers naar video’s kijkt zonder geluid? Dus past een Voice over niet bij jouw product of dienst, kies dan voor een passend achtergrondmuziekje. Benoem je op het eind ook nog even jouw call to action of aanbieding?

Zodra je YouTube for Action gaat inzetten is het van belang dat je ook rekening houd met de indeling van je video, dit i.v.m. de call to action en de ‘’Skip ad’’. Zie hieronder het veld waarin jij de aandacht kan trekken van jouw potentiële klant.

YouTube4Action

Wat is nou YouTube 4 Action eigenlijk precies? Met Youtube for Action trigger je kijkers naar jouw website. Naast een video wordt het mogelijk ook een call to action button toe te voegen. Maar hoe doe je dit? Door je targeting slim in te zetten, maak de keuze voor een Custom intent doelgroep. Custom intent is gebaseerd op het zoekgedrag van de gebruiker in de afgelopen 7 dagen.

Als voorbeeld: Momenteel draait er een zoekcampagne met een CTR van 10% en een vertoningsaandeel van 100%. Gericht op de verkoop van schoenen. In deze situatie verlies je 90% van de potentiële klanten. Je ad is vertoond, maar 90% maakt de keuze niet naar jouw website te gaan. Deze 90% kun je nu gaan targetten via YouTube for Action.

Zelf een campagne opzetten?

Gebruik onderstaande tips wanneer je zelf aan de slag gaat:

  • Kies een realistische tCPA
  • Optimaliseer jouw CPA niet te snel naar beneden. Geef het systeem de tijd om te leren.
  • Pauzeer de campagne niet te snel, ook niet als het aantallen conversies nog niet op niveau is.

Hoe kies je een target CPA voor YouTube for action. Maak een keuze op welke type conversie jij je campagne wilt laten draaien. Stel jouw AdWords account is gefocust op conversie, kies er dan voor een apart account op te zetten voor YouTube waarbij je je gaat focussen op b.v. leads.

Meet jij je videocampagnes momenteel met de Google Analytics tag? Dan heb ik helaas slecht nieuws. Momenteel is het nog niet mogelijk om YouTube for Action cross device te meten voor deze tag. Wil je Cross device meten, Cross YouTube Web & App, and View trough conversies dan is het raadzaam dit te met de AdWords tag. Het advies zou zijn om hiervoor dan een apart account op te zetten. Om dubbele conversie data te voorkomen.

Dubbele conversie data zal je denken? Ja want de toeschrijving voor YT4A zal gaan veranderen. Hieronder ligt ik toe wat precies:

YouTube:

  • View definitie is minimaal 30 seconden gekeken.
  • Je betaald zodra er 30 seconden is gekeken
  • Conversion window 30 dagen
  • Afrekenen op basis van CPV

YouTube for Action:

  • View definitie is minimaal 10 seconden gekeken.
  • View Trough conversion t/m 9 sec.
  • Je blijft betalen zodra er meer dan 30 seconden is gekeken.
  • Conversion window 3 dagen
  • Afrekenen op basis van CPM als je kiest voor CPA

Wat is goed voor mijn situatie?

Bepaal jouw CPA op basis van de data. Niet op basis van wat je hoopt dat het in de toekomst is, als voorbeeld: je huidige CPA is € 20 euro, stel dan het dagbudget voor jouw YouTube for Action campagne in op € 400 euro. Zo heeft het systeem voldoende ruimte om op zoek te gaan naar conversies en zal je campagne niet snel droppen.

Komend jaar kun je dus eigenlijk niet meer achterblijven met video. Benieuwd wat voor jou de beste strategie is? Laat me gerust vrijblijvend meekijken naar jouw marketingmix voor 2019 om te zien op welke manier we YouTube kunnen integreren!