Skip to content
Nieuwe SEO-ranking factor Dutch Search Awards

Nieuwe SEO-ranking factor: Google Page Experience

Wat is de nieuwe Google Page Experience SEO ranking factor en hoe zorg jij dat je goed voorbereid bent en straks zelfs kunt profiteren van deze update?

De Google Page Experience-update wordt naar alle waarschijnlijkheid ergens in mei 2021 gelanceerd. Dat is ongeveer een jaar nadat Google de update heeft aangekondigd.

Wat is Page Experience?

Voordat we kunnen inschatten hoe belangrijk deze SEO ranking factor gaat zijn, is het belangrijk om te weten wat page experience betekent. Google heeft zelf een gedetailleerd ontwikkelaars document over de page-experience criteria geschreven, maar wij leggen het ook graag even kort uit.

Bij het analyseren van de Google Page Experience evalueert Google een aantal belangrijke criteria. Deze criteria zijn:

  • Snelheid van een pagina
  • Is de pagina responsive? (mobielvriendelijkheid)
  • Is er een beveiligde verbinding? (SSL)
  • Verspringt er content tijdens het laadproces

Google heeft tijdens het definiëren van de Page Experience criteria de volgende afbeelding gepubliceerd. Hierop zijn bovenstaande criteria nogmaals te vinden.

Google Page Experience update richtlijnen
Figuur 1: criteria Page Experience

Core Web Vitals gemakkelijk verbeteren

Een groot deel van de page-experience criteria vallen onder de al langer bestaande Core Web Vitals. De Core Web Vitals zijn volgens Google de belangrijkste criteria om de page-experience van je website te meten. De Core Web Vitals geven de vitaliteit van je website weer als een score verdeeld over verschillende aspecten van je pagina.

De Core Web Vitals bestaan uit drie pijlers:

  • Laadtijd (LCP)
  • Stabiliteit van content (CLS)
  • Interactiviteit (FID)

De Core Web Vitals zijn gemakkelijk in kaart te brengen met Google Search Console. Wanneer je website op de juiste manier is gekoppeld aan Google Search Console kun je onder Site-vitaliteit voor zowel desktop als mobile een core web vital rapport openen. In deze rapporten kun je gelijk zien welke pagina’s van je website optimalisatie nodig hebben en ook op welk gebied (LCP, FID of CLS) deze nodig zijn. Onderstaand leggen we je uit met welke verbeteringen je bovenstaande punten kunt oplossen.

LCP – Largest Contentful Paint

Largest contentful paint richtlijnen
Figuur 2: Largest Contentful Paint

De LCP wordt voornamelijk door de volgende vier factoren beïnvloed:

  • Trage reactietijden van de server
  • JavaScript en CSS die de weergave blokkeren
  • Laadtijden van resources
  • Rendering aan de clientzijde

 

CLS – Cumulative Layout Shift

Cumulative layout shift richtlijnen
Figuur 3: Cumulative Layout Shift

Wanneer content op een pagina plotseling beweegt en dus niet stabiel is of zich op een vaste plek bevindt kan dit de page experience op een negatieve manier beïnvloeden. CLS optimaliseren is 9 van de 10 keer maatwerk. Bekijk in het Core Web Vital rapport welke pagina’s optimalisatie vereisen en loop deze na. Vaak zie je al snel wat de lage score veroorzaakt.

Mochten erg veel pagina’s een slechte CLS score hebben, kun je er ook voor kiezen om met Chrome Dev Tools en Lighthouse een analyse uit te voeren. Wij adviseren wel om bij gebruik van deze tools goed op te letten of de issues wel compleet genoeg zijn. Geautomatiseerde tools meten alleen de CLS tijdens het laden van de website en kunnen dus een vertekend beeld bieden.

FID – First Input Delay
First input delay richtlijnen
Figuur 4: First Input Delay

Net zoals CLS is de FID meetbaar met Lighthouse en Chrome Dev Tools. Na analyseren adviseren wij om het rapport goed door te nemen en daar actiepunten aan te koppelen.

Het optimaliseren van bovenstaande factoren zal ervoor zorgen dat zowel de vitaliteit als de page experience van je website en individuele pagina’s bevorderd zal worden.

Hieronder kan je zien hoe je gemakkelijk een Lighthouse rapport op kunt vragen.

Lighthouse metingen worden uitgevoerd vanaf een Motorola Moto G4 apparaat met een “slow 4g” verbinding.

Impact van de Google Page Experience update

Welke impact updates van Google daadwerkelijk gaan hebben is altijd lastig in te schatten. Wel geeft het bedrijf zelf aan dat content nog steeds de belangrijkste ranking factor zal blijven. Wat verandert er dan wel? Page Experience gaat vooral een rol spelen in het geval dat er verschillende pagina’s zijn met soortgelijke content. De pagina met een betere Page Experience zal dan dus een streepje voor hebben.

Page Experience highlights in de SERP

Google gaat pagina’s met een goede page experience belonen met visuele indicatoren. Pagina’s die voldoen aan alle page experience eisen zullen worden beloond met een indicator. Hoe deze eruit gaat zien is nog niet bekend.

Wij zijn erg benieuwd wat voor invloed deze highlight zal gaan hebben op de doorklikratio en zullen er daarom voor zorgen dat onze eigen website en die van onze klanten goed voorbereid zijn op deze update.

Ben jij voorbereid op de Google Page Experience update?

Heb je dit artikel gelezen, maar weet je niet goed hoe je aan de slag moet met bovenstaande adviezen of heb je hier geen tijd voor? Neem dan gerust contact met ons op.