Pinterest is één van de grootste social media platforms in Nederland en een krachtig marketingmiddel voor e-commerce. Toch wordt dit platform nog te weinig ingezet, terwijl er ontzettend veel kansen liggen op het gebied van Pinterest advertising. Als je Pinterest op de juiste manier inzet voor je bedrijf, kun je veel traffic naar je website genereren. Maar hoe zet je het platform nou precies in? Dat vertel ik je in dit blog.
Loop geen traffic mis en start met Pinterest advertising
Een bedrijfsprofiel op Pinterest
Als je wilt adverteren op Pinterest, is het van belang dat je een bedrijfsprofiel hebt. Het is mogelijk om van jouw persoonlijke profiel een bedrijfsprofiel te maken, zet deze dan om bij de instellingen en koppel je website url door deze te claimen. Daarnaast is het belangrijk dat jouw bedrijfsprofiel ook als relevant wordt gezien door Pinterest. Dit doe je door organische content te plaatsen. Lees hiervoor het blog over online zichtbaarheid met behulp van Pinterest.
De juiste doelgroep targeten met je Pinterest advertentie
Bij het maken van een Pinterest advertentie is het belangrijk dat je de beoogde doelgroep bereikt. Dit doe je, net als bij andere advertising kanalen, door de juiste doelgroep te targeten met jouw advertentie. Er zijn twee manieren waarop je jouw doelgroep kunt bereiken.
- Gebruik maken van eigenschappen van pinners
Het is bijvoorbeeld mogelijk om zo’n 20 á 30 zoekwoorden toe te voegen aan jouw advertentie. Jouw doelgroep kan deze invoeren wanneer ze op zoek zijn naar de categorie waarin jouw product of dienst zich bevindt. Pinterest verdeelt pinners in bepaalde interessegroepen, zoals fashion, interieur en design, technologie en fotografie. Deze interesses kun jij als target inzetten om jouw advertentie te tonen aan je doelgroep.Als laatste vallen demografische eigenschappen en apparaten ook onder de eigenschappen van pinners. De doelgroep wordt gecategoriseerd op basis van locatie, geslacht, leeftijd, taal en apparaten, zoals mobiel, tablet en desktop.
- Gebruik maken van eigen doelgroepen
De tweede manier houdt in dat je gebruik kan maken van informatie van websitebezoekers, bezoekers die op je website overgegaan zijn tot een aankoop en klant zijn geworden, lookalikes van websitebezoekers, een lijst van klanten die bijvoorbeeld hun e-mailadres hebben achtergelaten en als laatste pinners die al eerder interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Het is ook mogelijk om één van deze doelgroepen uit te sluiten als je bijvoorbeeld een campagne alleen op remarketing hebt ingezet of als je juist alleen nieuwe leads wilt genereren. Uiteindelijk heb je volledig in eigen hand wie je precies wilt bereiken met jouw advertentie.
Kies een passende campagne doelstelling
Bij Pinterest advertising is het, net als bij display en social advertising, van belang dat je de juiste doelstelling selecteert voor je campagne. De volgende campagnedoelen kun je selecteren:
- Merkherkenning
Laat mensen kennis maken met je bedrijf en genereer meer naamsbekendheid. - Videoweergaven
Trek aandacht met video’s en verhoog ook hiermee de naamsbekendheid van je merk. - Overweging
Trek bezoekers naar je Pinterest pagina of website, dit kennen we ook wel als traffic genereren. - Conversies
Zorg ervoor dat bezoekers op je website converteren. Let op: hiervoor moet je de Pinterest pixel installeren op je website. - Catalogus conversies
Koppel een productcatalogus en stuur op sales.
Maak gebruik van de juiste advertentie types
Het is mogelijk om een variatie aan Pinterest advertenties in te zetten. Zo kun je een advertentie van een standaard pin inzetten, een carrouselpin of een video. Het is ontzettend waardevol om een variatie aan advertenties te gebruiken, zodat je kunt testen bij jouw doelgroep welke advertentie de meeste traffic naar jouw website, de meeste conversies of de meeste leads heeft opgeleverd. Dat is uiteraard afhankelijk van het doel waarvoor je de advertentie inzet.
- Standaard gepromote pin:
Een standaard gepromote pin verschijnt in de feed van de pinners die binnen jouw doelgroep vallen. Hierbij is het belangrijk dat je in de begeleidende tekst gebruik maakt van zoekwoorden waarop pinners zouden kunnen zoeken. Geef de advertentie ook een titel. Deze mag maximaal 100 tekens bevatten (let op: de eerste 30 tekens worden getoond in de feed), de begeleidende tekst mag maximaal 500 tekens bevatten (let op: de eerste 50 tekens worden getoond in de feed).
- Bewegende pin:
Deze pin wordt in Pinterest-taal de ‘cinematic pin’ genoemd. Wanneer de pinner door zijn feed scrolt, speelt de cinematic pin zichzelf af. Zodra de pinner stopt met scrollen, dan stopt de animatie ook.
- Videopin:
Ook de video begint direct met spelen zodra een pinner in de feed scrollt en de advertentie tegenkomt. Echter de video blijft spelen zodra je stopt met scrollen. Wanneer je van plan bent om een gesponsorde video in te zetten, raden wij aan om een korte video van zo’n 15 tot 20 seconden in te zetten. De minimale lengte van een video is 4 seconden en deze mag maximaal 15 minuten duren, maar of deze helemaal wordt uitgekeken is nog maar de vraag…Bij een videopin en een bewegende pin gelden dezelfde specificaties wat betreft de begeleidende tekst en passende zoekwoorden. Deze zijn ook weer hetzelfde als bij een standaard pin.
- Carrouselpin:
De derde mogelijkheid is om een carrousel in te zetten als advertentie. Deze kan 2 tot 5 afbeeldingen bevatten. De specificaties van de afbeeldingen zijn hetzelfde als bij een standaard pin, evenals de begeleidende tekst en zoekwoorden.
- Product pin:
De product pin biedt pinners de mogelijkheid om direct een aankoop te doen met een shopping advertentie. De specificaties van een product pin zijn ook weer hetzelfde als bij een standaard pin.
- Collection pin:
Als aanvulling op de product pin, kun je ook meerdere producten in een advertentie zetten. Dit is hetzelfde principe als de carrouselpin, echter heb je één product dat wordt uitgelicht en vervolgens 3 tot wel 24 onderliggende producten. Hiervoor koppel je een catalogus aan je zakelijke Pinterest account.Ook bij de collection pin gelden voor het beeldmateriaal dezelfde specificaties als bij een standaard pin. Het enige wat anders is, is dat Pinterest adviseert om alle onderliggende producten dezelfde verhouding te geven en om daarbij een verhouding van 1:1 aan te houden. Anders knipt de advertentie de afbeeldingen zelf bij, wat negatieve gevolgen kan hebben voor de resultaten. Het uitgelichte product mag een andere verhouding hebben van 2:3 óf 1:1.
Voor de specificaties van de verschillende advertentie types, lees je dit blog over online zichtbaarheid met Pinterest.
Nu ook in-app aankopen
Zoals ik eerder al aangaf, is het met de product pin en collection pin dus mogelijk om binnen Pinterest een in-app aankoop te doen. Met advertenties kun je de pinners die een product hebben opgeslagen op één van hun borden of pinners die jouw website al eens eerder hebben bezocht eenvoudig retargeten. Pinterest geeft hier ontzettend veel informatie over, dus lees vooral eens over het aanmaken van winkeladvertenties.
Benieuwd geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van Pinterest advertising?
Schroom niet om contact met ons op te nemen. Samen kunnen we Pinterest advertising ook inzetten voor jouw social strategie.