Skip to content
Organische Shopping Dutch Search Awards

Platforms van Google

Vanaf oktober 2020 is Google begonnen met het uitrollen van organische Google Shopping resultaten in Nederland. Hierdoor wordt het mogelijk om gratis klikken te krijgen op je webshop vanuit de shopping tab. Voorheen was dit alleen mogelijk door te betalen, maar nu is het ook mogelijk om gratis resultaten in te zetten.

We zien de eerste klikken al binnenkomen. Dit zorgt ervoor dat voor webshops de SEO werkzaamheden ook veranderen. Om te profiteren van gratis vertoningen in Google Shopping is het belangrijk dat je een goede feed hebt met alle benodigde informatie voor Platforms van Google.

Vereisten Platforms van Google

De vereist van voor Platforms bij Google herkennen we al uit andere kanalen zoals Shopping. 

  • Een productfeed met de volgende velden erin
    • id
    • title
    • link
    • image_link
    • price
  • Een geclaimde website in een Google CSS Merchant Center.

Mocht je gebruik maken van bijv. Producthero CSS, dan lees je hier hoe je een daarnaast een Google CSS aanmaakt voor Platforms van Google.

Resultaten in Google Merchant Center

Binnen Google Merchant Center kan je alleen het aantal klikken per dag zien op de gratis resultaten. Je zou ook willen zien wat die klikken opleveren aan omzet, maar dat is niet mogelijk in Google Merchant Center. Verderop in deze blog laten we zien hoe je dit in Google Analytics wel inzichtelijk maakt.

Afbeelding prestaties onbetaalde klikken in Google Merchant Center

De klikken kan je vervolgens wel segmenteren op de volgende dimensies:

  • Datum
  • Product
  • Merk
  • Categorie

Afbeelding prestaties onbetaalde klikken in Google Merchant Center gesegmenteerd op datum

Bovenstaande waardes moet je wel goed verwerkt hebben in je productfeed. Wanneer dit niet goed sta krijg je een vertekend beeld qua inzichten.

Uitgebreide vermeldingen in Surfaces across Google

Dit is optioneel voor webshops. Om in aanmerking te komen voor uitgebreide vermelding moet je meer productinformatie aanleveren bij Google. Wanneer zoekers op de shopping tab gaan filteren en je hebt deze velden niet gevuld, dan zal je daar niet verschijnen. Hoe meer informatie je verwerkt in je feed, hoe beter Google je ook kan matchen op zoekopdrachten.

Naast de vereisten velden kan je de feed uitbreiden met een of meer van de volgende velden:

  • description [beschrijving] (vereist voor alle producten)
  • availability [beschikbaarheid] (vereist voor alle producten)
  • condition [staat] (vereist voor elk gebruikt of opgeknapt product)
  • brand [merk] (vereist voor elk product met een duidelijk merk of een duidelijke fabrikant)
  • gtin [gtin] (vereist voor alle producten met een door de fabrikant toegewezen gtin)
  • mpn [mpn] (vereist voor alle producten zonder een door de fabrikant toegewezen gtin)
  • multipack [multipack] (vereist als uw product een multipack is)
  • is_bundle [is_pakket] (vereist als uw product een pakket is)
  • color [kleur] (vereist voor Apparel & Accessories [Kleding en accessoires])
  • size [maat] (vereist voor Apparel & Accessories [Kleding en accessoires])
  • age_group [leeftijdsgroep] (vereist voor Apparel & Accessories [Kleding en accessoires])
  • gender [geslacht] (vereist voor Apparel & Accessories [Kleding en accessoires])
  • item_group_id [productgroep_id] (vereist voor productvarianten)
  • shipping [verzending] (vereist wanneer u uw verzendinstellingen in Merchant Center moet overschrijven)
  • tax [belastingen] (vereist als u de belasting instellingen van uw Merchant Center-account moet overschrijven)

Meetbaar maken

Om de resultaten van Surfaces across Google goed te analyseren is het belangrijk om dit meetbaar te maken. Zo kan je het verschil zien tussen het normale organische verkeer en het verkeer via de gratis shopping tab.

Dit doe je door UTM tags toe te voegen aan de links die je gebruikt in de feed voor Platforms van Google. Je kan dit in het bronbestand doen, maar je kan het ook via de regels in Google Merchant Center instellen.

Afbeelding van regels in Merchant Center om de links aan te passen met UTM tracking

Resultaat in Google Analytics

Wanneer je UTM-tags toegevoegd hebt aan je feed worden de klikken beter toegeschreven binnen Google Analytics. Hiermee zien we hoeveel bezoekers en transacties de gratis vertoningen uit Shopping opleveren.

Afbeelding resultaten binnen Google Analytics na meetbaar maken Surfaces across Google

Optimaliseren voor Surfaces across Google

Meer klikken realiseren binnen Surfaces across Google werkt anders dan SEO optimalisaties. Hier is het belangrijk dat je je feed aanvult met meer informatie om Google te laten weten waar je producten op vertoont kunnen worden. Verder kan je Google Shopping Data gebruiken om zoekwoorden toe te voegen aan product titels om zo meer vertoningen te realiseren.

Wij gebruiken hiervoor de tool Producthero Optimizer. Deze tool automatiseert het proces om data te analyseren voor het verrijken van titels.

Afbeelding van de tool Producthero Optimizer

Meer weten?

Op Increase.nl kun je meerdere cases lezen over klanten waar wij succesvolle strategieën voor hebben opgezet. Wil je ook aan de slag met een groeistrategie via digitale marketing of heb je vragen over Platforms van Google? Neem dan contact met me op om vrijblijvend te sparren.