Kayn srgb Kayn Wolfswinkel
Head of SEO

Synergie tussen SEO & SEA

Vandaag nemen wij je mee in het belang van een goede synergie tussen de SEO en SEA specialisten en hun dienstverlening. Waarom is het belangrijk om van elkaars data gebruik te maken, wat zijn de positieve effecten hiervan en hoe kun je dit inregelen?

Koppel Search Console met Google Ads

Als Google je een kans geeft om met een automatische koppeling meer data te genereren, moet je dit altijd met beide handen aanpakken. Door het koppelen van Google Ads met Google Search Console, krijg je de mogelijkheid om de data van betaalde zoektermen met organische zoektermen te bundelen. De stappen hiervoor zijn als volgt:

 

  • Log in bij het Google Ads-account.
  • Ga naar ‘Tools & Instellingen’.
  • Ga naar ‘Gekoppelde accounts’.
  • Klik bij Google Search Console op ‘Details’.
  • Klik op ‘Koppelen’ en vul de betreffende url in of klik op ‘+’ als er al een Google Search Console-account is toegevoegd.
  • De (geverifieerde) eigenaar van het Google Search Console-account ontvangt op het betreffende e-mailadres een verzoek tot koppeling. Zodra deze koppeling via de mail door de eigenaar is goedgekeurd, zal de status veranderen naar ‘gekoppeld’.

 

Nu de koppeling gereed is, krijg jij gecombineerde data tussen betaalde en organische zoektermen te zien. Via Rapporten > Vooraf gedefinieerde rapporten > Basis > Betaald en organisch krijg jij nu een overview van alle gecombineerde data. Zo leer je welke termen binnen SEA goed scoren, maar binnen SEO nog niet. Of welke termen organisch de meeste klikken/transacties binnenhalen, maar via Google Ads niet goed ingezet worden.

Gebruik de highlight-extensies

Voor de organische resultaten is het van belang om je title-tags en meta-descriptions te optimaliseren. De titel en beschrijving zijn je kans om zoekers binnen Google om te toveren tot bezoekers op je website. Je kunt natuurlijk gaan testen om 10 verschillende titels en descriptions in te voeren en te kijken welke het best werkt, maar het is veel efficiënter om te werken met bestaande data?

De highlight-extensies van de Google Ads campagnes zijn perfecte voorbeelden van USP’s die op basis van data gekozen worden. Bekijk welke highlight-extensies het hoogste CTR hebben en voeg deze toe in je titels en/of descriptions. Zo optimaliseer je je title-tag en meta-descriptions op basis van data!

Verhoog je SEA relevantie door SEO-optimalisaties

Om relevante advertenties met een hoge kwaliteitsscore te verkrijgen, is het van belang om enkele optimalisaties door te voeren die onder SEO vallen. Denk hierbij het optimaliseren van de techniek van de website voor een snellere laadtijd. Het optimaliseren van de content en het implementeren van belangrijke zoekwoorden zal de relevantie van de advertentie verhogen. Door de pagina’s te optimaliseren met SEO, zal de kwaliteitsscore van jouw advertenties verhoogd worden. Dit betekent lagere kosten en meer kliks!

Zoekwoorden onderzoek: SEO vs. SEA

Zodra je start met je organische optimalisaties of met het opzetten van betaalde campagnes heb je allereerst een gedegen zoekwoordenonderzoek nodig. Hierin kunnen de SEO- en SEA specialisten elkaar perfect aanvullen. Een gedeeld onderzoek waarin concurrenten, SEA data, organische data en trends van de markt in worden samengevoegd zal de beste resultaten opleveren.

 

Analyses over meerdere kanalen

Door data vanuit verschillende kanalen in te laden in een datawarehouse kan je met behulp van SQL verschillende analyses uitvoeren. Het voordeel hiervan is dat je de query maar één keer hoeft uit te werken en dagelijks kan laten uitvoeren waardoor je inzichten altijd up-to-date zijn.

Synergie tussen SEO & SEA zorgt voor betere resultaten

Tegenwoordig draait het online allemaal om relevantie. Relevantie van je organische pagina’s, relevantie van de content en relevantie van je advertenties. Door het combineren van SEO en SEA data verhoog je de relevantie van je website en zorg je voor betere resultaten. Combineer jij alle beschikbare data al?