Skip to content
Structured Data Dutch Search Awards

Wat is Structured Data

Het is zaterdagmiddag, je hebt geen zin om te koken dus je besluit om een pizzeria op te zoeken bij jou in de buurt. Je zoekt op Google naar een pizzeria die voldoet aan jouw wensen, als zoekresultaat krijg je een lijstje met pizzeria’s. In dit lijstje staat een kleine prijsindicatie van het aanbod, het gemiddelde van de klant reviews en openingstijden. 

Handig toch? Hoor ik je denken, maar hoe komt Google eigenlijk aan deze data? Dat is waar Structured Data aan bod komt. In dit blog lichten wij toe wat Structured Data is en wat je ermee kunt!

Wat levert Structured Data op?

Met Structured Data kun je Google helpen om je content beter en makkelijker te begrijpen. Structured Data is een markering van code op je website, deze markering wijst de code een bepaalde context toe, zo kun je Google bijvoorbeeld vertellen dat de gemiddelde klantbeoordeling van een bepaald product 4 van de 5 sterren is. Doordat je dit hebt verteld aan Google is de kans groot dat deze markering ook opgenomen zal worden in de zoekresultaten, wat zorgt voor een grotere snippet, inclusief visuele aspecten zoals sterren. Dit valt meer op, waardoor je een grotere kans hebt op een verbeterde CTR (doorklikratio).

Afbeelding met tekst Automatisch gegenereerde beschrijving
Figuur 1: voorbeeld markering in zoekresultaten

Hoe werkt Structured Data

Om ervoor te zorgen dat zowel de zoekmachine als de zoeker/developer Structured Data begrijpt zijn er standaard templates (ook wel markups) ontwikkeld. Deze markups kun je dus toevoegen aan je website en met deze markups geef je context aan je content. 

Hoe implementeer je Structured Data

Er zijn op dit moment drie mogelijke ‘talen’ Structured Data, namelijk DCMI, FOAF en Schema.org. In dit blog gaan we alleen in op Schema.org, omdat wij en het overgrote deel van de internetgebruikers alleen gebruik maken van Schema.org Structured Data markups. De reden hiervoor is dat Schema.org is opgericht door Google, Bing, Yahoo en Yandex. Dit zijn de vier grootste zoekmachines. Ook kun je ook nog kiezen tussen Json-Id, RDFa en microdata. Wij adviseren om gebruik te maken van Json-Id. De reden hiervoor is dat Google in het verleden vaak heeft aangegeven dat zij de voorkeur geven aan Json-Id. Verder heeft Google ook gedeeld dat Json-Id meer “future proof” is dan de andere twee opties.

Wil je starten met het implementeren van Structured Data op je website? Het toevoegen van Structured Data markups is makkelijker dan je denkt en dat hebben we te danken aan “Google’s Structured Data Markup Helper”. Deze tool van Google bereid het grootste deel van de Structured Data markup alvast voor, het enige wat je nog te doen staat is het personaliseren van de markup. Onderstaand leggen wij je aan de hand van 8 stappen uit hoe je Structured Data implementeert.

  1. Open Google’s Structured Data Markup Helper
  2. Kies een gegevenstype en voer de URL in
  3. Markeer de pagina elementen
  4. Genereer de HTML
  5. Voeg de HTML markup toe aan de pagina
  6. Test de pagina met Google’s Structured Data Testing Tool
  7. Repareer eventuele fouten
  8. Monitor de impact van je Structured Data

Hoe ziet Structured Data eruit in de zoekmachine

Er zijn verschillende soorten content en dus ook verschillende soorten Structured Data. Wij laten graag een aantal voorbeelden zien die ook van toepassing zouden kunnen zijn op jouw website.

Structured Data: Recepten

Ook aan recepten kun je Structured Data toevoegen met als doel het verhogen van de vindbaarheid en CTR. Zo kun je bijvoorbeeld de bereidingstijd of het aantal calorieën uitlichten. 

Afbeelding met tekst Automatisch gegenereerde beschrijving
Figuur 2: voorbeeld toegevoegde bereidingstijd en calorieën

Structured Data: Producten

Een van de meest voorkomende type pagina’s waar Structured Data wordt toegepast zijn productpagina’s. Aan een productpagina kun je bijvoorbeeld de prijs, voorraad en beoordeling markeren om jouw productpagina meer te laten opvallen in de zoekresultaten.

Afbeelding met tekst Automatisch gegenereerde beschrijving
Figuur 3: voorbeeld toegevoegde prijs, voorraad en beoordeling

Structured Data: Artikel

Ook aan blogs en artikelen kun je Structured Data toevoegen. Door Article Structured Data toe te voegen aan je blog of artikel komen bijvoorbeeld de plaatsingsdatum, uitgelichte afbeelding en een relevantere headline naar voren in de zoekresultaten. Dit zal ervoor zorgen dat je meer opvalt.

Direct starten met Structured Data

Heb je dit blog gelezen, maar weet je niet goed hoe je aan de slag moet met de bovenstaande adviezen of heb je hier geen tijd voor? Neem dan gerust contact met ons op.