Eerder gaven we je al een korte introductie over AdWords Script en onze plannen voor marketing automation in 2018. In deze blog duiken we dieper de materie in. We pakken er een case bij waarmee we laten zien wat we hebben bereikt met AdWords Scripts en hoe jij dit zelf ook kan doen.
De volgende onderdelen komen aan bod:
- SuperMetrics & AdWords Scripts
- Advertenties aanmaken
- Prijzen actueel houden (uiteraard essentieel!)
In deze case hebben we AdWords Scripts gebruikt om de actuele productprijzen weer te geven in tekstadvertenties. Dan kan je, net zoals in Shopping-advertenties, actuele prijzen tonen voor producten in tekstadvertenties. Er zijn verschillende tools beschikbaar voor het dynamisch samenstellen van tekstadvertenties in Google AdWords vanuit je productfeed. Zo kan je bijvoorbeeld met Channable campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties opbouwen aan de hand van je feed, waarna deze naar AdWords gepushed wordt. Dit klinkt ideaal, maar in de praktijk is dat helaas niet zo.
Een nadeel van dit systeem is de ontbrekende mogelijkheid om in AdWords wijzigingen door te voeren in deze campagnes. Ze worden namelijk overschreven door de automatische koppeling met Channable. Het beheren van advertentieteksten, biedingen en zoekwoorden kan dus alleen maar generiek worden doorgevoerd. Een bodaanpassing voor een goed presterend zoekwoord is er ook niet bij, omdat het bod dan voor alle zoekwoorden in de advertentiegroep of campagne wordt aangepast.