Skip to content
Productprijzen automatiseren

Actuele prijzen in tekstadvertenties

Eerder gaven we je al een korte introductie over AdWords Script en onze plannen voor marketing automation in 2018. In deze blog duiken we dieper de materie in. We pakken er een case bij waarmee we laten zien wat we hebben bereikt met AdWords Scripts en hoe jij dit zelf ook kan doen.

De volgende onderdelen komen aan bod:

  1. SuperMetrics & AdWords Scripts
  2. Advertenties aanmaken
  3. Prijzen actueel houden (uiteraard essentieel!)

In deze case hebben we AdWords Scripts gebruikt om de actuele productprijzen weer te geven in tekstadvertenties. Dan kan je, net zoals in Shopping-advertenties, actuele prijzen tonen voor producten in tekstadvertenties. Er zijn verschillende tools beschikbaar voor het dynamisch samenstellen van tekstadvertenties in Google AdWords vanuit je productfeed. Zo kan je bijvoorbeeld met Channable campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties opbouwen aan de hand van je feed, waarna deze naar AdWords gepushed wordt. Dit klinkt ideaal, maar in de praktijk is dat helaas niet zo.

Een nadeel van dit systeem is de ontbrekende mogelijkheid om in AdWords wijzigingen door te voeren in deze campagnes. Ze worden namelijk overschreven door de automatische koppeling met Channable. Het beheren van advertentieteksten, biedingen en zoekwoorden kan dus alleen maar generiek worden doorgevoerd. Een bodaanpassing voor een goed presterend zoekwoord is er ook niet bij, omdat het bod dan voor alle zoekwoorden in de advertentiegroep of campagne wordt aangepast.

Dynamische advertenties in Channable

In Channable heb je de mogelijkheid om tekstadvertenties aan te maken o.b.v. een productfeed.

De kosten zijn een ander nadeel van dergelijke systemen. Om via Channable advertenties te kunnen pushen naar AdWords, betaal je maandelijks €250,-. Dit is niet voor elke onderneming een grote uitgave, maar het is wel een gemakkelijke besparing wanneer je dit zelf oplost.


Voordeel 1:
Het toepassen van het AdWords script kost je slechts eenmalig een beetje tijd, in plaats van een maandelijkse bijdrage.

Supermetrics en AdWords-scripts

Voor één van onze klanten hebben we een eigen oplossing gebouwd. We willen graag voor een groot aanbod van producten een prijs noemen in de tekstadvertentie, maar meerdere prijswijzigingen per jaar maakt dit onmogelijk. Daarom zijn we aan de slag gegaan met AdWords Scripts in combinatie met Google Sheets & SuperMetrics.

We gebruiken Google Sheets en SuperMetrics, omdat we de sheet ook gebruiken voor het aanpassen van data uit de productfeed en het aanmaken van nieuwe adcopy. We kunnen zo namelijk eenvoudig voor geselecteerde campagnes nieuwe advertenties schrijven, waarbij we dynamisch stukken tekst terug laten komen in de headlines, description en paths. Hier komt direct een groot voordeel bij kijken.

Voordeel 2:
We kunnen de advertenties individueel aanpassen op basis van onze wensen. Elke advertentie staat dus geoptimaliseerd in AdWords.

Spreadsheet Adcopy

In een Google Sheet worden de advertenties dynamisch opgebouwd, waarbij er nog wel unieke teksten gebruikt kunnen worden.

Voorbeeld Ad Latijn
Voorbeeld Ad Latijn Adwords


Van tekst in een Google Sheet naar een advertentie in AdWords.

Advertenties aanmaken

Omdat het om heel veel campagnes en advertentiegroepen gaat, hebben we dit gesegmenteerd aangepakt. In AdWords hebben we per advertentiegroep de best presterende advertentie actief staan en andere advertenties gepauzeerd. Hierna laden we alle actieve advertenties en advertentiegroepen in een Google Sheet. In een ander tabblad maken we voor elke actieve advertentiegroep twee nieuwe regels aan, omdat we twee nieuwe advertenties per advertentiegroep willen toevoegen. Hiermee heeft elke advertentiegroep uiteindelijk drie actieve advertenties. Voor de twee nieuwe advertenties laden we alvast de Final URL vanuit de bestaande advertentie in.

De productfeed importeren we op een nieuw tabblad. Voor deze specifieke productfeed geldt dat we de productprijzen opnieuw moeten formatteren naar ##,## in een aparte kolom. Aan de hand van de Final URL kunnen we nu de actuele prijs uit de productfeed halen.

We kiezen ervoor om per advertentiegroep één advertentie met de actuele prijs in headline 2 te plaatsen en één advertentie met de actuele prijs in de description. Voor het up-to-date houden van de prijzen is het nu belangrijk om deze advertenties een label mee te geven, respectievelijk ‘Price – Headline’ en ‘Price – Description’.

Met behulp van een AdWords Script importeren we nu de adcopy naar AdWords. Alle advertentiegroepen hebben nu dus twee nieuwe advertenties waarin de actuele productprijzen genoemd worden.

Add Adcopy


Voordeel 3:
De automatisering van de advertentieteksten staat los van biedingen op zoekwoorden, devices, doelgroepen etc. Je kunt de automatisering dus altijd naar wens aanpassen.

Prijzen actueel houden

Nu komt de belangrijkste stap uit dit proces: het up-to-date houden van de prijzen. Dit doen we aan de hand van een ander AdWords script. Dit script kijkt naar alle actieve advertenties in het account met de specifieke labels: ‘Price – Headline’ of ‘Price – Description’. Bij elke advertentie met een dergelijk label zoekt het script, aan de hand van de Final URL, de actuele productprijs in de Google Sheet met de productfeed. Wanneer de prijs in de productfeed afwijkt van de prijs in de advertentie, wordt de advertentie gepauzeerd en wordt er een nieuwe advertentie aangemaakt met de actuele prijs.

Script Planning
Update Script
Update Prices