Marieke_2023 srgb Marieke Boom
E-mail Marketing Specialist

Boost je Black Friday acties met e-mailmarketing

Een goede e-mailmarketing campagne is tegenwoordig noodzakelijk voor een ruime omzet op Black Friday. In het eerste deel over Black Friday marketing gaan we in op verschillende tips om jouw acties onder de aandacht te brengen. In dit tweede deel vertellen wij je waarom e-mailmarketing juist zo belangrijk is en nemen we je mee in onze strategie.

Een losse mailing of een lange campagne

Gezien we het hebben over een specifieke datum, lijkt het logisch om via een losse e-mail te vertellen dat ook jij dit jaar meedoet met verscheidene acties. De keuze die je maakt is afhankelijk van je strategie. 

Wil je echt bepaalde kortingen uitlichten? Maak dan je mooiste e-mail op en verzend hem naar je contacten. Met e-mail campagnes bind je klanten langer aan jouw merk. Het is belangrijk om de aandacht van de klant erbij te houden. Kom daarom telkens met een pakkende CTA, wat voor de klant zo interessant is dat zij door zullen stromen in de e-mail flow. Probeer bijvoorbeeld eens in te spelen op Green Friday.

Maak de klant nieuwsgierig

Zorg ervoor dat elke e-mail die je stuurt waarde heeft, zodat zo min mogelijk mensen afhaken en dat zij dus altijd doorstromen in de e-mail flow. Verklap dus niet meteen je grootste korting of welke producten er dit jaar allemaal meedoen. Gebruik mysterie in je content:

  • Nog 7 dagen, benieuwd naar onze eerste Black Friday korting? 
  • Ontdek welke acties wij dit jaar voor je klaar hebben staan!
  • Wij onthullen onze speciale acties voor komende Black Friday!

Door de klant zo nieuwsgierig mogelijk te maken zal de open rate van je e-mails hoger liggen. Ga daarom altijd voor een pakkende openingszin, die meteen de aandacht grijpt.

Black Friday afbeelding - Deel 2

Andere belangrijke punten voor jouw campagne

Probeer geen e-mail te maken waar veel te veel content in staat. Iedereen weet wat Black Friday is en dat ze maar één ding nodig hebben: een goede, waardevolle actie. Zorg dat je de mail pas de dag zelf naar je klanten mailt. Zo houd je ze tot die tijd in ieder geval nieuwsgierig en betrokken. 

Zorg voor een knallend design, waarin je jouw klanten laat zien wat jij op deze speciale dag in petto hebt. Maak de kortingscode zichtbaar in een opvallende CTA en zorg ervoor dat de klant deze niet hoeft te zoeken om hem/haar niet te laten afhaken op het laatste moment.

Voorbeeld campagne

1. Teaser e-mail

Verzend een teaser 7 dagen voor Black Friday. Kondig aan dat ook jij dit jaar meedoet en wat jouw klanten mogen verwachten. Geef ze een kleine sneak-peek en houd ze nieuwsgierig.

2. Aftel e-mail

Stuur 3 dagen voor Black Friday een e-mail waarin je aftelt naar de grote dag. Laat je klanten weten dat ze bijna van alle acties kunnen profiteren en schep verlangen.

3. E-mail met aanbieding

Black Friday is daar en het is tijd om jouw acties te onthullen! Stuur je contacten in de ochtend een e-mail waarin alle kortingen duidelijk worden. Uiteraard zet je de beste aanbieding in de spotlight.

4. Herinneringsmail

Gedurende de dag stuur je nog één e-mail aangaande de kortingen. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen toch een aankoop doen. Bijvoorbeeld met een “Did not open” e-mail. Stuur de e-mail enkel naar degene die de voorgaande niet heeft geopend en ga voor de tweede kans.

Black Friday afbeelding - Canopy Flow Deel 2

Een extra truc: de “early-bird” korting

Geef iets extra’s weg aan een aantal klanten. Denk bijvoorbeeld aan een speciale kortingscode van 10% extra, voor klanten die de e-mail teaser tussen 06:00-07:00 hebben geopend. Zo maak je nog meer kans op het feit dat deze klanten zeker bij je gaan kopen. Zij voelen zich gewaardeerd en jij profiteert van de opbrengsten.

Zet je campagne nog even door

Je hebt de smaak te pakken en de verzonden e-mails laten goede resultaten zien, dus je wilt nog even door. Laat het daar nu de perfecte tijd voor zijn! Denk aan het doorzetten voor een weekend van de campagne richting Cyber Monday. Ook deze dag scoort tegenwoordig goed. 

Hierna kan je gaan denken aan het opzetten van campagnes voor Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw. Reden genoeg om jouw klanten te verblijden met mooie acties en kortingen. Help ze zo een handje bij het uitzoeken van de mooiste cadeaus en zet je bedrijf alvast goed op de kaart voor volgend jaar!