Marieke Boom
E-mail Marketeer

Black Friday marketing: ieder jaar meer verkopen

Ieder jaar weer is Black Friday een groot succes bij vele e-commerce bedrijven. De laatste vrijdag van november staat jaarlijks in het teken van hoge kortingen, winacties en weggevers. De ultieme dag voor de echte koopjesjager.

Deze Amerikaanse traditie is sinds een aantal jaar ook overgewaaid naar Nederland, waar vele webshops en winkels kortingen onder de aandacht brengen op verschillende manieren. Het onder de aandacht brengen van acties begint al vroeg. Start binnen jouw Black Friday marketing strategie met e-mailmarketing om successen te behalen.

Gebruik e-mailmarketing voor de beste resultaten

Een sterke Black Friday e-mailcampagne is een must dit jaar. In 2021 werden er 38% meer e-mails verzonden dan in 2020. Een teken dat jij in 2022 dus niet achter kan blijven (bron: Spotler).

Het belangrijkste van Black Friday marketing via een e-mailcampagne is dat deze opvalt in de inbox van jouw klant. Grijp de aandacht met een originele onderwerpregel en werk met zorgvuldig uitgekozen segmenten. Filter hierbij op eerder gekochte producten, wanneer de laatste aankoop is gedaan en de interesses van de klanten.

Probeer in te spelen op het gevoel van loyale klanten. Als je weet waar zij van houden, kun je gemakkelijk een mooie aanbieding onder de aandacht brengen wat compleet in hun straatje past. Kijk hierbij naar herhaalaankopen en interesses en maak hier slim gebruik van. Pas je actie aan op de wensen van de klant!

Pak je klanten in met de beste openingszin

Probeer creatief te zijn met je openingszin, zodat je er zeker van bent dat jouw e-mail wordt geopend. Combineer dit met schaarste of een gevoel van exclusiviteit en de open rate van de e-mail schiet omhoog! Een paar voorbeelden: 

  • Ben jij al helemaal klaar voor onze unieke Black Friday acties?
  • Wij hebben een extra aanbieding voor je klaar staan!
  • Wees er snel bij en profiteer van de hoogste kortingen deze Black Friday!
De aftelklok als trigger

In e-mails werkt aftellen goed om klanten geïnteresseerd te houden. Maak een automation welke jouw klant op de hoogte houdt over de startdatum van Black Friday. Houd je klanten betrokken door een stuk of 3 mails te sturen, waarin de klok langzaam aftelt. Doe er een exclusieve kortingscode bovenop en je sales zullen op Black Friday vanzelf omhoog schieten. Lees meer over de inzet van e-mail marketing tijdens Black Friday.

Hoge zoekvolumes en veel verkeer

Black Friday marketing is de ultieme manier om de verkopen in jouw shop een boost te geven. De dag is inmiddels bekend bij het overgrote deel van de consumenten. Dit maakt dat de zoekvolumes in september al ontzettend hoog zijn. Iedereen is op zoek naar de beste deal en gebruikt Google om een handje te helpen. Het is daarom slim om op tijd een SEO landingspagina voor Black Friday aan te maken waarop bezoekers zich alvast kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief.

4 tips voor Black Friday marketing

Als ondernemer wil je natuurlijk van zo’n belangrijke dag profiteren. Daarom hebben wij een aantal tips op een rij gezet, zodat jij dit jaar zo goed mogelijk op de kaart staat tijdens Black Friday.

Tip 1: Start vroeg met het promoten van je producten

Tegenwoordig starten veel Black Friday promoties al twee maanden van tevoren. Zorg dat je deze trend niet mist en begin vroeg met adverteren voor geselecteerde aanbiedingen. Geef je publiek de tijd om uit te kijken naar de acties van jouw bedrijf. Herhaling is key. Adverteer op Google, zorg voor geschikte zoekwoorden en laat je promoties alvast zien op sociale media. Maak jouw acties kenbaar!

Tip 2: Creëer een aparte landingspagina voor Black Friday

Acties zijn er om uitgelicht te worden. Geef je promoties de perfecte plek met een specifieke landingspagina voor dit soort dagen. Maak een mooie banner en voeg een aftelklok toe aan de pagina. Zo vorm je een bepaalde urgentie en zorg je ervoor dat de consument juist jouw website onthoudt.

Let er goed op dat de pagina gebruiksvriendelijk is voor mobiel gebruik. De meeste acties tijdens Black Friday worden namelijk vooral geshopt op mobiel. (Bron: Emerce)

Tip 3: Bind klanten aan je merk met iets extra’s

Uiteraard blijf je ook na Black Friday graag in het vizier van jouw klant. Start vast met het verzamelen van leads voor Sinterklaas en Kerstmis. Geef de consument iets extra’s mee, zoals een klein cadeautje, een handgeschreven kaartje of een kortingscode voor de volgende aankoop. Versterk het gevoel van klantloyaliteit en zorg er op deze manier voor dat klanten zullen terugkeren naar je website.

Tip 4: Laat je acties langer doorlopen

Veel bedrijven laten hun kortingen doorlopen tot en met Cyber Monday, de maandag na Black Friday. Bekijk welke acties tijdens Black Friday het beste hebben gelopen en verhoog de korting met een klein percentage. Klanten zijn dol op extra kortingen en verlenging van een mooie actie. Zorg er alleen wel voor dat je kortingsacties relevant blijven.

Start alvast met voorbereiden

Increase helpt graag met de voorbereiding op Black Friday. Neem contact met ons op en we maken er samen een geslaagde actie van.