Klanten beoordelen ons met een 8,9 /10
Robin Veerman
SEA Specialist

Google Update: Matchingsproces ‘Broad’ en ‘Phrase’ match zoekwoorden

Google heeft een update aangekondigd met betrekking tot het matchingsproces van zoekopdrachten en zoekwoorden ook wel genaamd broad en phrase match zoekwoorden.

Eerder dit jaar werd al aangekondigd dat een exact zoekwoord, dat identiek is aan de zoekreeks, de voorkeur krijgt om te matchen. Nu heeft Google laten weten dat hetzelfde gaat gebeuren voor de zoekwoordtypen ‘broad’ en ‘phrase’ match, waarbij ze steeds beter in staat zijn om de relevantie in te schatten. Dit om het overzicht in het account te bewaren, maar vooral om adverteerders meer richting brede zoekwoorden te sturen.

Wanneer iemand zoekt op ‘Een regenpak kopen’, en jij hebt in jouw account meerdere brede zoekwoorden ingesteld op ‘regenpak’, ‘regenpak bestellen’ en ‘regenpak kopen’, dan zal Google voorrang geven aan hetzelfde zoekwoord. In dit geval dus ‘regenpak kopen’. Mocht je deze als exact hebben toegevoegd binnen jouw account, dan wordt hier uiteraard voorrang aan gegeven.

brede zoektermen

Nog meer relevantie

Mochten jouw zoekwoorden niet identiek zijn aan de zoekreeks, dan zou Google voorheen de advertentierangschikking hebben gebruikt om te bepalen welk zoekwoord moest worden weergegeven. Naast deze rangschikking wordt nu ook rekening gehouden met de relevantie van de zoekwoorden en de betekenis ervan op de landingspagina. Kortom: Google wordt hierin steeds slimmer en kan steeds beter de betekenis en doeleinden van jouw zoekwoorden inschatten.

Om inzichtelijk te maken hoe – op basis van relevantie – de zoekwoorden binnen het account worden gematcht, heeft Google de volgende tabel gedeeld.

Google brede zoekwoorden

Sturing richting brede zoekwoorden

Google geeft hiermee aan dat zij willen dat adverteerders zich comfortabeler gaan voelen bij het gebruik van brede zoekwoorden. Door de relevantie meer in acht te nemen en doordat het algoritme deze relevantie beter kan inschatten, loop je dus minder risico dat jouw budget wordt besteed aan irrelevant verkeer. Ook stuurt Google hiermee nog meer aan op het gebruik van Slim Bieden i.c.m. brede zoekwoorden. Wat dit precies kan betekenen voor jouw campagnes, lees je in dit blog. Zoals we hierin ook al hebben aangegeven, is het verstandig om in eerste instantie te testen met brede zoekwoorden, voordat hier volledig op wordt overgegaan.

Benieuwd wat voor invloed dit kan hebben op jouw campagnes?

Neem dan gerust eens contact op om vrijblijvend te sparren!