Skip to content
Profiteer van AI in Google Ads Dutch Search Awards

Profiteer van AI in Google Ads: Smart Bidding & brede zoekwoorden

Benieuwd naar hoe het gebruik van Smart Bidding i.c.m. broad match zoekwoorden in Google Ads kunnen leiden tot betere resultaten binnen jouw campagnes? Voordat hierop dieper wordt ingegaan, lichten we eerst wat meer toe over Smart Bidding en broad match zoekwoorden binnen Google Ads, en waarom deze nou juist tot een gouden combinatie kunnen leiden. Want nog niet heel lang geleden werd er met nog weinig vertrouwen gekeken naar de automatische biedstrategieën van Google, laat staan de broad match zoekwoorden.

Smart Bidding

Mocht je denken dat alleen het ingestelde CPC bod van zoekwoorden de positie in de veiling bepaalt, dan heb je het mis. Er zijn namelijk meerdere variabelen die hierbij een rol spelen, zoals tijdstip, locatie, doelgroep, eerdere zoekopdrachten van de zoeker, apparaat en besturingssysteem. Daarbij fluctueren CPC biedingen in real time. Denk hierbij aan thuisbezorging: wanneer wordt er het meest gebruik gemaakt van thuisbezorging? Dat zal waarschijnlijk in het weekend zijn en in de avonduren na 19:00. Tijdens deze momenten, wanneer de kans op een conversie het hoogst is, zal er meer concurrentie plaatsvinden op deze biedingen. De CPC biedingen kunnen hierdoor drastisch stijgen, waardoor de kans toeneemt dat ons bod niet voldoende is. Dit is waar Smart Bidding om de hoek komt kijken: Smart Bidding automatiseert biedingen om onze doelstellingen te behalen via conversies.

De verschillende automatische biedstrategieën bestaan uit:

  • Klikken maximaliseren: biedingen worden automatisch ingesteld om zoveel mogelijk klikken te genereren binnen een vastgesteld budget;
  • Doelvertoningspercentage: biedingen worden automatisch ingesteld met het doel om de absolute toppositie, bovenaan of op de eerste pagina van de zoekresultaten te worden vertoond;
  • Conversies maximaliseren: wanneer je het maximaal aantal conversies wilt bereiken met een vastgesteld budget;
  • Target CPA: wanneer je wilt dat conversies worden behaald binnen een maximum cost per conversie;
  • Conversiewaarde maximaliseren: behaal zoveel mogelijk conversiewaarde binnen het budget;
  • Target ROAS: behaal de hoogst mogelijke opbrengst met een beoogde ROAS.

Voor meer informatie over de verschillende automatische biedstrategieën, verwijzen wij je graag door naar dit blog.

Een vuistregels voor Smart Bidding is dat hoe meer data er beschikbaar is, hoe beter het algoritme haar werk kan doen en dus hoe beter de resultaten zullen zijn. Daarom adviseren wij om niet bij nieuwe Google Ads account direct te starten met automatische biedstrategieën, omdat er nog weinig data in het account aanwezig is waarmee Google kan optimaliseren. Door de komst van Smart Bidding en haar steeds slimmere algoritme, wordt het steeds belangrijker om data binnen de advertentiegroepen zoveel mogelijk samen te voegen.

Broad Match zoekwoorden

Broad Match (breed zoeken) laat advertenties zien aan zoekwoorden die ongeveer gerelateerd zijn aan de gekozen zoekwoorden. Het is de meest brede variant van de verschillende match types. Door een update in 2021, laten broad match zoekwoorden steeds betere en relevantere resultaten zien. Zo zijn de grenzen tussen de verschillende type zoekwoorden kleiner geworden, omdat het algoritme steeds beter de intentie van de zoekopdracht herkent. Zo geeft Google aan dat het steeds effectiever gaat worden om brede zoekwoorden in te zetten met Smart Bidding.

Smart Bidding & Brede Zoekwoorden

Een groot voordeel van Smart Bidding, is dat het biedingen plaatst op zoekterm niveau, in plaats van op zoekwoordniveau, waarbij het rekening houdt met de relevantie van de zoekopdrachten. Hierdoor kun je nu wel spreken van toenemende relevantie bij ‘breed zoeken’. Daarbij hebben brede zoekwoorden nog een belangrijk voordeel: het inzetten van broad match zoekwoorden binnen jouw campagnes zorgt er namelijk voor dat het algoritme nog meer wordt ‘gevoed’ met informatie, waardoor het nog sneller kan leren. Ook wordt het door de inzet van bredere zoekwoorden binnen de campagnes, mogelijk om jouw advertenties aan een nog breder publiek te laten zien. Dit maakt het tevens een goede inspiratiebron voor zoekwoorden waar je voorheen nog niet aan had gedacht.

Onderstaand een voorbeeld van een experiment dat wij hebben uitgevoerd bij een van onze klanten. In dit experiment hebben we aan de originele campagne (met als ingesteld doel ‘Conversiewaarde maximaliseren met Target ROAS), brede zoekwoorden toegevoegd. Uit dit experiment is duidelijk op te maken dat het bereik is verdubbeld, tegen lagere kosten per conversie. Daarbij is de omzet verdubbeld en het rendement van de campagne met 70% gestegen.

Benieuwd of deze strategie uitkomst kan bieden voor jouw campagnes? Neem dan gerust eens contact op om vrijblijvend te sparren!