Skip to content
Dynamic Search Ads (DSA) – Zo zet je ze in Dutch Search Awards

Dynamic Search Ads (DSA) – Zo zet je ze in

De Dynamic Search Ads zijn inmiddels niet meer weg te denken binnen een goede campagnestructuur in Google Ads. Je kan de campagne op veel verschillende manieren inzetten. Wat een DSA campagne is en hoe je deze kan inzetten leg ik in dit blog uit.

Wat is een DSA?

Met Dynamic Search Ads (DSA) worden ingezet op bepaalde pagina’s op je website, in plaats van op zoekwoorden. Als een consument googelt op een zoekterm die op die pagina staat, wordt een advertentie gegenereerd. De koppen van deze advertentie zijn dynamisch en de beschrijvingen staan vast.

Omdat DSA’s gebruik maken van de content op jouw website, is het van groot belang dat de website SEO-vriendelijk is, zodat Google deze gemakkelijk kan crawlen.

Er zijn veel verschillende manieren hoe je DSA’s kan gebruiken om jouw campagnestructuur uit te breiden. Wij lichten hier een paar voorbeelden uit die wij gebruiken.

DSA campagne - verschillende manieren om in te zetten

DSA campagne als keyword-generator

Je kan een DSA campagne goed inzetten als keyword generator voor je account. Dit doe je door de campagne in te zetten op al je relevante webpagina’s en de bestaande zoekwoorden in je account uit te sluiten in de DSA campagne. Er zijn verschillende Google Ads Scripts waarmee je dit proces kan automatiseren.
Op deze manier komen er alleen nog maar ‘nieuwe’ zoektermen in de Dynamic Search Ads. Met deze data kun je vervolgens bestaande search campagnes verder uitbreiden.

Combineren met remarketinglijsten – RLSA DSA

Je kan een DSA campagne ook combineren met remarketinglijsten van je website (RLSA). Je gebruikt de aangemaakte doelgroepen in Analytics als targeting in je DSA campagne. Zo target je websitebezoekers of converteerders, en kun je dus meer gerichte beschrijvingen laten zien. Door te targeten op de inhoud van je website haal je website bezoekers en converteerders weer terug binnen om ze alsnog (of weer) te laten converteren.

Wij splitsen de RLSA DSA campagnes altijd op in klanten en niet-klanten (websitebezoekers, maar niet geconverteerd). Zo kun je jouw klanten een andere boodschap laten zien dan jouw niet-klanten.

DSA campagne combineren met productfeed

Je kan een productfeed van bijvoorbeeld Channable koppelen aan je DSA campagne. Dit doe je via Bedrijfsgegevens -> Paginafeed. In de campagne-instellingen selecteer je vervolgens de feed als targetingbron. Zo zorg je ervoor dat er alleen wordt getarget op productpagina’s. Hoe een goede productfeed eruit ziet en welke factoren belangrijk zijn, kun je lezen in dit blog.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden hoe je DSA’s kan gebruiken binnen jouw Google Ads strategie.

Ben jij benieuwd wat er nog meer met DSA’s kan? Neem dan contact met ons op.