Skip to content
Google Search Console Insights Dutch Search Awards

Google Search Console Insights: wat is het?

Google heeft “Google Search Console Insights” gelanceerd. GSC Insights zou marketeers, data analisten en website beheerders moeten helpen bij het (makkelijker) begrijpen en achterhalen welke content hun publiek aanspreekt.

Kort samengevat combineert GSC insights data vanuit Google Search Console en (wanneer gekoppeld) Google Analytics om het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken om de prestaties van content te begrijpen en analyseren.

Wat hebben we nou echt aan GSC Insights?

In principe was alle data die GSC insights ons aanbiedt al beschikbaar, het enige wat deze nieuwe functie toevoegt is het automatisch leggen van verbanden tussen verschillende type data en tools. GSC Insights zou je kunnen helpen de volgende vraagstukken op te lossen:

  • Welke content presteert het beste en welke content is trending?
  • Hoe presteert je nieuw geplaatste content?
  • Hoe ontdekken Google gebruikers je content?
  • Welk artikel verwijst de meeste gebruikers door naar je website en content?


Figuur 1: informatie uit GSC insights

Al deze punten waren al te achterhalen via Google Search Console of Analytics en vele andere tools, GSC Insights maakt het alleen net wat eenvoudiger en visueel aantrekkelijker. Hiernaast is de data uit GSC Insights ook beter te begrijpen voor gebruikers die niet al te diep in de data willen duiken of hier minder verstand van hebben.

Contentmakers voorzien van belangrijke gegevens

Naast bovenstaande geeft Google zelf vooral aan dat GSC Insights waardevol gaat zijn voor content makers. De gegevens uit GSC Insights zouden contentmakers moeten helpen bij het maken van weloverwogen beslissingen en het verbeteren van content, al denken wij dat GSC Insights hier geen hele grote rol in zal gaan spelen omdat deze data al beschikbaar was en gebruikt werd.

Hoe open ik Google Search Console Insights?


Figuur 2: overview performance GSC

Er zijn verschillende manieren om GSC Insights te openen, namelijk de volgende:

  • Open de overzichtspagina van Google Search Console en selecteer Google Search Console Insights
  • Open Google Search Console Insights wanneer je zoekt op een zoekterm die gerelateerd is aan je GSC account
  • Open Google Search Console Insights rechtstreeks met deze link.
  • Open Google Search Console Insights via de IOS GSC app.

Direct starten met het verbeteren van je contentstrategie

Heb je dit blog gelezen, maar heb je geen kennis, tijd of middelen om zelf aan de slag te gaan met het verbeteren van je contentstrategie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op, onze specialisten helpen graag bij het realiseren van passende en relevante contentstrategie.