Test

Green Friday is de nieuwe Black Friday

Black Friday is één van de best verkopende dagen in het jaar, maar helaas krijgt deze dag het ook elk jaar weer zwaarder te verduren en heeft het nu zelfs een concurrent: Green Friday. Hierin wordt gestreefd naar de bewustwording van de consument met als focus consuminderen. Eerder schreven we al over Black Friday marketing en Black Friday boosten met behulp van e-mailmarketing. In dit blog gaan we het hebben over Green Friday en waarom hier tegenwoordig ook veel aandacht aan wordt besteed. 

Duurzaamheid binnen bedrijven

De afgelopen jaren is er steeds meer draagvlak voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Organisaties werken regelmatig volledig digitaal, bieden elektrische leaseauto’s of leasefietsen en letten op het energieverbruik. We zien de afgelopen jaren echt een trend op dit vlak. Er zijn dus ook vele bedrijven die hier op een bepaalde manier aan willen bijdragen. Een goede stap in deze richting is het onderscheid durven maken tijdens Black Friday. Als tegengeluid voor de dag waarop consumenten elk jaar meer gaan kopen, met een gigantische CO2-uitstoot als gevolg, is er nu Green Friday.

De Nieuwe Economie

We zitten midden in een transitie naar wat “De Nieuwe Economie” wordt genoemd. deze economie stelt het welzijn van de mens en natuur centraal, in plaats van dat het enkel om geld draait. Duurzaamheid en bewustzijn staan tegenwoordig vaker centraal. De term consuminderen komt frequenter voor. Bijna ieder bedrijf wil bijdragen aan de klimaatverandering.

De “oude” economie is volgens velen de oorzaak van klimaatverandering en economische crises. Hier moet verandering in komen en we zullen daarom bezig moeten zijn met meer bewustwording van het probleem. Door het hanteren van een waardegedreven economie, in plaats van dat deze winstgedreven is, worden telkens meer mensen overtuigd van het belang waarmee de oude economie moet veranderen.

Meedoen met de trend

Green Friday is populair als we kijken naar de nieuwe economische waarden. Er wordt gezocht naar verbinding en bewustwording. Uiteraard is het nog niet zo populair als dat het idealiter zou moeten zijn, gezien consumenten nog steeds producten willen kopen met zo veel mogelijk korting. Toch zien we meer consumenten die op zoek zijn naar duurzame alternatieven, cadeautjes en gadgets.

Green friday afbeelding 5

Wij geven hier twee redenen waarom het gunstig zou kunnen zijn om eens een Green Friday actie te starten.

Waarschijnlijk zul je geen loyale klanten werven met Black Friday

Er zijn overal mooie acties te verkrijgen, de een nog beter dan de ander. Een eenmalige aankoop is nog niet eens gegarandeerd.

Het zal waarschijnlijk meer moeite en tijd kosten om een sterke campagne op te zetten en jezelf exclusief neer te zetten. Steek deze tijd eens in een goede Green Friday actie, waarmee je in elk geval een positieve en milieubewuste impact maakt.

Een steeds groter deel van de consumenten let meer op wat zij kopen

Ze zullen waarschijnlijk op zoek gaan naar duurzame alternatieven of iets om terug te geven aan de natuur. Het is bijvoorbeeld populair om bomen (mee) te verkopen. Jouw producten zijn deze dag niet te koop, maar je klanten kunnen wel een boom kopen. Of de mogelijkheid om een boom toe te voegen aan je winkelmand bij het plaatsen van een bestelling. De boom wordt dan op een plek in de wereld geplant, wat weer bijdraagt aan de biodiversiteit. Een mooie actie welke mensen (waarschijnlijk) niet snel zullen vergeten. Vraag ze of zij de actie willen delen op sociale media en je hebt een grote hoeveelheid aandacht. Dit is ook heel wat waard!

Green friday afbeelding 3

Hoe breng je jouw Green Friday actie onder de aandacht?

Het is natuurlijk van belang dat je jouw groene actie op de radar krijgt. In het blog over e-mail campagnes tijdens Black Friday gaan we in op de aanpak van e-mailmarketing om je Black Friday actie onder de aandacht te brengen. Hier kun je natuurlijk ook goed op inspelen met de duurzame variant. 

Daarnaast zou je bijvoorbeeld kunnen adverteren met jouw Green Friday actie om zo veel mogelijk bereik te creëren. Denk aan social advertising, waar je gerichte doelgroepen kunt targeten die interesses hebben in duurzame producten of diensten. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw Green Friday actie ook hen bereikt. 

Een andere manier is om bijvoorbeeld een SEO landingspagina te maken met als focus Green Friday. De kans dat iemand ‘Green Friday’ googled en jouw pagina een hoge positie heeft bereikt, is natuurlijk aanwezig, omdat Green Friday nog niet bekend is bij veel bedrijven.

Zorg in ieder geval voor een spetterend design dat opvalt en licht in je communicatie uit dat jij dit jaar iets teruggeeft aan de aarde. Creeër sympathie en zorg dat zo veel mogelijk consumenten dit jaar gaan consuminderen en natuurlijk jouw actie zullen onthouden.

Kopen met aandacht
  • Steek je bedrijf dit jaar in een groen jasje en geef iets terug aan de natuur. 
  • Maak voor deze dag je logo groen, zodat consumenten zien dat zij een bewuste aankoop bij jou kunnen doen. 
  • Maak je prijzen duurder en schenk de winst aan een goed doel. 
  • Heb je duurzame producten in je assortiment? Dan kun je hier op Green Friday perfect de aandacht aan schenken. 
  • Bied überhaupt geen kortingen aan tijdens Black Friday en maak een statement. 
Rituals_Green-Friday (1)

Green Friday betekent echter niet dat er niet meer geshopt kan worden. Het gaat alleen gewoon nét even anders. Dus wees creatief, bedenk een mooie groene campagne en draag bij aan een betere wereld.

Hulp nodig bij het opzetten van je Green Friday campagne? Neem dan contact op met één van onze specialisten.