Martijn srgb Martijn van Dijk
Managing Partner

Succesvolle Acquisitiestrategie

Groeien via een acquisitiestrategie

Als je als bedrijf duurzame en stabiele groei wil realiseren is digitale marketing daar bij uitstek geschikt voor. Groei haal je uit bestaande klanten, maar ook primair uit nieuwe klanten. Een belangrijk onderdeel van een groeistrategie is dus het binnenhalen van nieuwe klanten.

Nieuwe klanten kosten in het begin vaak meer dan wat ze opleveren. Dat geeft niet als je weet dat een klant door herhaalaankopen alsnog voldoende omzet oplevert. Maar hoe bepaal je hoeveel een nieuwe klant mag kosten en wat ga je daar mee doen?

Juiste KPI’s bepalen

Om goed te kunnen sturen is het belangrijk om alle KPI’s duidelijk te hebben. Hiervoor kijken we eerst naar de twee onderstaande punten:

  • Allereerst bepaal je op basis van historische data wat de Customer Lifetime Value is. Dus hoeveel leveren klanten gemiddeld op aan omzet zolang ze klant bij je zijn?
  • Als je weet hoeveel een klant gemiddeld oplevert kan je bepalen hoeveel je maximaal wilt uitgeven om een nieuwe klant binnen te halen. Door een goede CPA uit te rekenen weet je richting welk bedrag je campagnes moet optimaliseren. Bij Increase bepalen we naast een CPA per kanaal ook altijd een overall CPA, want al je marketingkanalen zijn van invloed op elkaar.

Als je weet wat een nieuwe klant mag kosten kan je aan slag met het bedenken en inrichten van acquisitie campagnes op je marketingkanalen.

Aanbiedingen of acties?

Voor een nieuwe klant kan een aanbieding of actie helpen ze over de drempel te trekken. Dit hoeft niet altijd een korting te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een incentive zijn, zoals een extra product of gratis verzending. Denk goed na voordat je een korting weg geeft. Als je je goed verdiept in je klant blijkt dit vaak onnodig en is het dus zonde om dit stukje marge weg te geven.

Maand op maand sturen op groei

Als je acquisitiecampagnes start is het belangrijk om maand op te maand te optimaliseren richting een zo laag mogelijke CPA. Daarnaast moet je ook direct een goede flow inrichten als opvolging van de eerste bestelling. Increase werkt hiervoor met Datatrics om gepersonaliseerde journeys aan te bieden. Hiermee bouwen we flows waarin e-mail, search en social advertising gekoppeld is.

Increase heeft een dashboard ontwikkelt waarbij we Google Analytics data en webshopdata aan elkaar koppelen. Zo hebben we per campagne, advertentiegroep en zelfs tot op zoekwoord- of advertentieniveau inzichtelijk waar nieuwe klanten vandaan komen. Dit dashboard geeft onze klanten en specialisten inzicht om het marketingbudget zo efficiënt mogelijk in te zetten.

report-sheet-2048x1077

Op Increase.nl kun je meerdere cases lezen over klanten waar wij een succesvolle acquisitiestrategie voor hebben opgezet. Lees bijvoorbeeld onze case over Paula’s Choice waarmee we meerdere Dutch Search Awards nominaties hebben binnen gehaald. Wil je ook aan de slag met een groeistrategie via digitale marketing? Neem dan contact met me op om vrijblijvend te sparren.