Kayn srgb Kayn Wolfswinkel
Head of SEO

Het belang van interne links

Een belangrijk onderdeel van Search Engine Optimization, oftewel SEO,  is het opbouwen van autoriteit door middel van externe links. Dit zijn links die vanaf een andere website naar jouw eigen website verwijzen. Daarnaast kun je ook met interne links de organische vindbaarheid van je website verbeteren.

Hoe werken interne links precies en hoe kan je internal linking het beste toepassen? De belangrijkste punten hebben we voor je uitgewerkt in dit blog.  

Definitie en het belang van interne links

Een interne link is een link op een webpagina die verwijst naar een andere webpagina op dezelfde website. Hierbij zijn er twee verschillende links te onderscheiden, een contextuele link en een navigatie link. De navigatie links staan voornamelijk in het navigatiemenu en/of de footer van de website. De contextuele links staan in de content van webpagina’s.  

Navigatie links (onder ‘Wat we doen’) op de website van Increase:

Navigatie links

Contextuele links (in het rood) op de website van Increase:

Contextuele links

Het plaatsen van interne links op je website heeft een aantal voordelen, deze hebben we hieronder op een rijtje gezet: 

  • Ze maken het voor bezoekers makkelijker om te navigeren op de website. Hierdoor kunnen bezoekers sneller bij hun doel uitkomen en ook nieuwe, gerelateerde webpagina’s ontdekken.
  • Ze vereenvoudigen het crawlen van webpagina’s. Door middel van interne links kunnen zoekmachinecrawlers namelijk beter de weg vinden op een website en hierdoor sneller én beter webpagina’s crawlen en indexeren. 
  • Interne links geven linkwaarde door van de ene naar de andere webpagina. Een webpagina met een hoge linkwaarde (oftewel autoriteit) geeft de webpagina waar naartoe wordt gelinkt een deel van die linkwaarde. Dit kan de vindbaarheid bevorderen. 

Het toepassen van interne links

De bovenstaande voordelen geven aan het belang van interne links aan. Dit adviseren en passen wij zelf ook altijd toe. Bij het toepassen ervan gelden een aantal aandachtspunten. Deze behandelen we hieronder. 

 

  • Bepaal welke webpagina’s het belangrijkste zijn

Door intern te linken kunnen zoekmachinecrawlers een webpagina bereiken en indexeren. Het is daarom belangrijk dat je naar de belangrijkste webpagina’s verwijst. Zo begrijpen de crawlers beter welke webpagina’s belangrijk zijn. 

Hierbij is het belangrijk dat het weinig klikken kost om van de homepagina naar de belangrijkste webpagina’s te komen. Probeer het linken ondiep te houden (twee tot drie klikken vanaf de homepagina) zodat zeker is dat de crawlers de pagina’s zullen bereiken en indexeren. 

 

  • Gebruik interne links met mate

Probeer geen misbruik te maken van interne links door de content van webpagina’s ermee vol te plaatsen. Dit draagt niet bij aan de leesbaarheid en kan door zoekmachines als spam worden aangemerkt. Pas het daarom met mate toe en zorg dat de links naar relevante pagina’s op je website verwijzen, zowel voor de zoekmachines als de bezoeker. 

 

  • Gebruik zoekwoorden als anker

De ankertekst is de tekst van de interne link. Gebruik hiervoor de meest relevante en belangrijkste zoekwoorden die aansluiten op de verwijzende webpagina. De ankerteksten worden namelijk door zoekmachines als een belangrijke indicatie gezien van het onderwerp van de webpagina. Daarnaast begrijpt de bezoeker hierdoor beter waar de webpagina over gaat.

 

  • Vermijd dit bij het toepassen van interne links

Er zijn een aantal punten die je zou moeten vermijden bij het toepassen van interne links. Eén daarvan is het plaatsen van meerdere links op een webpagina die alle verwijzen naar dezelfde webpagina. Eén link is voldoende om linkwaarde door te sturen en voorkomt dat het als spam wordt gezien.

Ook is het belangrijk om een link te plaatsen naar een URL die niet geredirect of gebroken is. De interne link hoort de meest relevante URL van de webpagina te gebruiken, zodat de linkwaarde goed doorstroomt en bezoekers op de juiste webpagina terechtkomen. 

Kunnen wij je ergens mee helpen? 

Door links op de juiste manier toe te passen in je content, kun je de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van je website in de zoekmachine verhogen.

Heb je hierbij hulp, advies of meer informatie nodig?

Neem dan gerust contact op met onze SEO-specialisten. Wij helpen je graag verder.

seo-overleg