Het toepassen van interne links
De bovenstaande voordelen geven aan het belang van interne links aan. Dit adviseren en passen wij zelf ook altijd toe. Bij het toepassen ervan gelden een aantal aandachtspunten. Deze behandelen we hieronder.
- Bepaal welke webpagina’s het belangrijkste zijn
Door intern te linken kunnen zoekmachinecrawlers een webpagina bereiken en indexeren. Het is daarom belangrijk dat je naar de belangrijkste webpagina’s verwijst. Zo begrijpen de crawlers beter welke webpagina’s belangrijk zijn.
Hierbij is het belangrijk dat het weinig klikken kost om van de homepagina naar de belangrijkste webpagina’s te komen. Probeer het linken ondiep te houden (twee tot drie klikken vanaf de homepagina) zodat zeker is dat de crawlers de pagina’s zullen bereiken en indexeren.
- Gebruik interne links met mate
Probeer geen misbruik te maken van interne links door de content van webpagina’s ermee vol te plaatsen. Dit draagt niet bij aan de leesbaarheid en kan door zoekmachines als spam worden aangemerkt. Pas het daarom met mate toe en zorg dat de links naar relevante pagina’s op je website verwijzen, zowel voor de zoekmachines als de bezoeker.
- Gebruik zoekwoorden als anker
De ankertekst is de tekst van de interne link. Gebruik hiervoor de meest relevante en belangrijkste zoekwoorden die aansluiten op de verwijzende webpagina. De ankerteksten worden namelijk door zoekmachines als een belangrijke indicatie gezien van het onderwerp van de webpagina. Daarnaast begrijpt de bezoeker hierdoor beter waar de webpagina over gaat.
- Vermijd dit bij het toepassen van interne links
Er zijn een aantal punten die je zou moeten vermijden bij het toepassen van interne links. Eén daarvan is het plaatsen van meerdere links op een webpagina die alle verwijzen naar dezelfde webpagina. Eén link is voldoende om linkwaarde door te sturen en voorkomt dat het als spam wordt gezien.
Ook is het belangrijk om een link te plaatsen naar een URL die niet geredirect of gebroken is. De interne link hoort de meest relevante URL van de webpagina te gebruiken, zodat de linkwaarde goed doorstroomt en bezoekers op de juiste webpagina terechtkomen.