Skip to content
Smart Shopping Dutch Search Awards

Maximaal rendement behalen met Smart Shopping

Het klinkt zo makkelijk; een Shopping campagne waar je alleen productgroepen moet selecteren en een budget moet toekennen. Het algoritme van Google doet verder zijn werk. Voor veel PPC-specialisten is dit frustrerend, omdat wij verder weinig kansen hebben om een Smart Shopping campagne te optimaliseren. Toch zijn er wel wat inzichten die je kan gebruiken en optimalisaties die je kan doorvoeren bij een Smart Shopping campagne. In dit blog leg ik je uit welke dit zijn.

De advertenties in een Smart Shopping worden vertoond in de volgende plaatsingen:

  • Google Display Netwerk
  • Zoeknetwerk van Google
  • Gmail
  • YouTube

Verderop in dit blog laat ik je zien hoe je de prestaties van de verschillende kanalen van een smart shopping campagne kan inzien. 


Figuur 1: Plaatsingen in een smart shopping campagne

Experimenteer met verschillende ROAS-targets

Een smart shopping campagne draait op smart bidding. Standaard staat deze op ‘Conversiewaarde maximaliseren’, maar via de instellingen van de campagne kan je een Doel-ROAS instellen. Dit geeft je de mogelijkheid om verschillende Doel-ROAS targets te testen voor de optimale prestaties van de smart shopping campagne. Verzamel voldoende data om een vergelijking te kunnen maken met een ander Doel-ROAS doel. 

Goed om te weten:
Google geeft alleen een beperking in budget aan als zowel het budget als het ROAS-target worden gehaald. Mocht het ROAS-target nog niet gehaald worden, toont Google niet dat de campagne is beperkt in budget. 

Datakwaliteit productfeed 

Het is belangrijk dat de productinformatie zo compleet mogelijk in de feed zit om de producten goed te ranken voor de shopping campagnes. Belangrijke velden hierin zijn onder andere:

  • Product category
  • Productbeschrijving
  • Producttitel
  • Product image
  • Merk
  • Kleur
  • Geslacht
  • Maat

Naast het bod en de prijs van het product is de relevantie een andere belangrijke pijler voor een shopping advertentie. Zorg ervoor dat de productdata zo compleet mogelijk is. Vul niet alleen de verplichte velden in, maar gebruik ook de optionele velden in jouw feedmanagement tool en zorg voor een logische indeling van de producttitel. 

Producttitels optimaliseren

Met een CSS-partner zoals Producthero krijg je interessante inzichten in zoektermen voor het optimaliseren van de producttitels in Shopping, die zoals eerder benoemd een belangrijke rankingfactor in Google Shopping zijn. Daarnaast kan je deze inzichten ook gebruiken om de productbeschrijving van de producten verder te optimaliseren.

Inzicht in automatische plaatsingen

Via rapporten krijg je inzichten in de prestaties van de verschillende plaatsingen. Hiermee krijg je inzicht in welke plaatsingen goed presteren, of juist niet goed presteren. Als Youtube en Gmail niet goed presteren, kan je overwegen om een normale Shopping campagne op te zetten met een smart bidding strategie in alleen het zoeknetwerk van Google. Daarnaast kan je nog testen met het aan/uitzetten van de zoekpartners.
Zo krijg je weer controle over onder andere je zoektermen, maar geef je de biedingen uit hand met de machine learning van Google.

Figuur 2: Overzicht automatische plaatsingen in Google Ads

Gegevensuitsluitingen

Wanneer er problemen zijn geweest met de tracking of de website even heeft stilgelegen, wil je deze data niet meenemen in het smart bidding. Google heeft hiervoor de optie ‘Gegevensuitsluitingen’ geïntroduceerd. Hiermee geef je een periode aan die je wilt uitsluiten, zodat deze data niet wordt meegenomen in smart bidding. Dit geldt niet alleen voor de search campagnes, maar ook voor de smart shopping campagnes. Met deze optie zorg je ervoor dat de data die gebruikt wordt in smart bidding zo nauwkeurig mogelijk is. 

Je kan het in Google Ads vinden via:
Tools & Instellingen > Gedeelde bibliotheek > Biedstrategieën > Geavanceerde besturingselementen > Gegevensuitsluitingen

Seizoensgebonden bodaanpassingen

Rondom grote campagnes of Black Friday kun je seizoensgebonden bodaanpassingen instellen. Dit geldt voor de campagnes die draaien op Smart Bidding. Google raadt aan dit in te stellen wanneer je verwacht dat het conversiepercentage ‘aanzienlijk wijzigt’. 

Je kan het in Google Ads vinden via:
Tools & Instellingen > Gedeelde bibliotheek > Biedstrategieën > Geavanceerde besturingselementen > Seizoensgebonden aanpassingen. 

Seizoensgebonden bodaanpassingen zijn ideaal voor korte evenementen van 1 tot 7 dagen. Je stelt een bodaanpassing in voor een bepaalde periode, waarin je verwacht dat het conversiepercentage gaat stijgen of dalen. Wij hebben hier al goede resultaten mee behaald voor klanten, dus ga dit ook zeker testen!

Afbeelding met tekst Automatisch gegenereerde beschrijving
Figuur 3: Seizoensgebonden aanpassingen in Google Ads

Organische Shopping

Naast Smart Shopping zijn de gratis vermeldingen in Shopping ook al een paar maanden actief in Nederland. Als je wilt weten hoe dit werkt en hoe je dit instelt, lees dan zeker dit blog van mijn collega Mike!