Wouter srgb Wouter Schut
Head of SEA

Micro conversies in Google Ads

Meer data om op te sturen

Heb jij campagnes met weinig conversiedata en vind jij het lastig deze te optimaliseren? Dan is het gebruiken van micro conversies wat voor jou. Micro conversies zijn gebeurtenissen op je website die kunnen bijdragen aan een macro conversie.

Micro conversies helpen je bij het optimaliseren van campagnes met weinig conversiedata. Daarnaast geeft dit het Smart Bidding systeem van Google ook meer data om bodaanpassingen op te doen.

Wat is een micro conversie?

Een micro conversie is een conversie die niet direct bijdraagt aan een aankoop. Micro conversies kunnen heel divers zijn, enkele voorbeelden zijn:

  • Bezoeker bezoekt 5 productpagina’s.
  • Bezoeker klikt op een button.
  • Bezoeker download een handleiding of whitepaper.

Het doormeten van microconversies in Google Tag Manager

Om te toetsen of een micro conversie bijdraagt aan een aankoop, moeten de micro conversies worden doorgemeten. Via Google Tag Manager maak je een tag aan waarin je de verschillende triggers kunt instellen. Voorbeeld:

Voor een click op een button kies je het trackingtype Gebeurtenis, en gebruik je de Click Tekst bij het instellen van de trigger. Vervolgens kun je in Google Analytics de data bijhouden van de micro conversie.

Drukwerk

Wanneer is een micro conversie interessant genoeg om toe te voegen?

Om dat te bepalen moet er allereerst voldoende data beschikbaar zijn. Ons advies is om minimaal drie maanden aan data beschikbaar te hebben om een analyse op te doen. Op basis van deze data kan je een regressieanalyse maken van de micro conversie. Het doel van deze analyse is het bepalen van de samenhang tussen de micro conversie en het doen van een aankoop (echte conversie).

Als er voldoende samenhang bestaat tussen de micro conversie en de macro conversie kan je deze toevoegen in jouw Google-Ads account. Nu kan de micro conversie ook data gaan binnenhalen, wat je kan helpen bij het optimaliseren van campagnes met minder conversiedata. Ook kan Google deze conversiedata goed gebruiken in de machine-learning van Smart Bidding.

Nu je de micro conversies hebt toegevoegd is het interessant om te inventariseren welke Smart Bidding strategieën er zijn. Lees hier meer over in de blog van mijn collega Lana!