Hoe kan jij inspelen op het semantisch zoeken?
Het inspelen op het semantisch zoeken is belangrijk omdat je hiermee beter antwoord geeft op zoekopdrachten. Dit kan ervoor zorgen dat je hoger wordt gerankt in de zoekmachines.
1. Focus je op onderwerpen in plaats van alleen zoekwoorden
In plaats van de content te richten op één specifiek zoekwoord en hier een kort stukje tekst over te schrijven, is het bij semantiek verstandiger om het tegenovergestelde te doen. Hierbij wordt het aangeraden om een onderwerp diepgaand te behandelen zodat de inhoud informatiever is en daardoor ook waardevoller. Zoekmachines houden van waardevolle (en unieke) content. Hierdoor is dus de kans groter dat je betere posities in de zoekmachine resultaten behaald.
Daarnaast is de kans groter dat je rankt op meerdere vergelijkbare zoekwoorden door het uitgebreid schrijven van een onderwerp.
2. Begrijp de zoekintenties
Voordat je je content gaat schrijven is het verstandig om na te gaan op welke zoekintentie(s) je de content wil gaan richten. Stel jezelf vragen zoals ‘welk antwoord wil de lezer achterhalen?’ en ‘welke overige informatie heeft hij of zij nog meer nodig?’. Aan de hand van de antwoorden kan je bepalen welke informatie je zeker wilt behandelen in de content.
Een handig model dat zoekwoorden faseert op basis van verschillende intenties in de klantreis is het See, Think, Do, Care model. Hiermee kun je bepalen op welke fasen (en intentie) je de content wilt richten en welke zoekwoorden hierbij geschikt zijn. Hieronder een toelichting per fasen.
In deze fase is de potentiële klant nog niet bekend met de oplossing van haar (latente) behoefte en heeft ook nog geen koopintentie. Hierbij is de klant aan het oriënteren en informatie aan het zoeken en verzamelen. Om in te spelen op deze fase is het belangrijk dat je de klant informeert met waardevolle content over die behoefte. Hierbij is het doel om de klant te informeren, maar ook te bereiken omdat zij nog niet bekend zijn met het bedrijf.
Dit kun je doen door het schrijven van blogs over de behoefte. Behandel vragen zoals: wat is de behoefte en/of probleem en wat is de oplossing hiervoor? Vergeet hierbij niet dat het je doel is om potentiële klanten te informeren en dus niet het verkopen van een product. Gebruik daarom geen zoekwoorden die commercieel gericht zijn, maar meer algemene en informatieve zoekwoorden.
In deze fase erkent de potentiële klant haar behoefte en gaat op zoek naar een oplossing. Hierbij heeft de klant al meerdere producten en diensten bekeken en zal vergelijken om te kijken welke van deze de beste oplossing biedt.
Probeer in deze fase content te schrijven waarin je duidelijk maakt wat jouw bedrijf, product of dienst uniek maakt. Behandel vragen zoals: wat zijn de eigenschappen van je product of dienst en op welke manier zijn wij onderscheidend van de concurrent? De zoekwoorden die je hierbij gebruikt zijn specifieker en commerciëler dan de See-fase.
In deze fase staat de klant op het punt om een aankoop te verrichten. Om als bedrijf in te spelen op deze fase is het belangrijk dat de website/pagina conversiegericht is en geoptimaliseerd is voor de doelgroep.
Dit kun je doen door duidelijke call-to-actions (met zoekwoorden zoals ‘kopen’ en ‘uitbesteden’) te plaatsen op de pagina. Hiermee worden klanten sneller aangezet om een transactie te verrichten. Ook is het in deze fase verstandig om je website te optimaliseren op Local SEO. Wat dit precies inhoudt en hoe het kan helpen lees je in dit blog.
Dit is de fase na de aankoop waarin je als bedrijf zorgt dat de klant zo lang mogelijk bij je blijft. In deze fase kan een klant vragen hebben over het product, dienst of bedrijf. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je content hierop is gericht en dat je het voor de klant gemakkelijk maakt om deze informatie te vinden.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door het aanmaken van een Veelgestelde Vragen-pagina waarin de belangrijkste vragen van de klant worden beantwoord. Andere voorbeelden zijn tutorials en stappenplannen die gericht zijn op het verbeteren van het gebruik van producten en diensten.