Skip to content
Aan de slag met semantisch zoeken Dutch Search Awards

Aan de slag met semantisch zoeken

In het verleden zochten zoekmachines naar een specifiek zoekwoord om een webpagina beter te begrijpen. Hoe vaker een zoekwoord op een pagina stond, hoe beter dit voor de ranking op dat zoekwoord was. Deze aanpak behoort echter al een tijdje tot het verleden. 

De afgelopen jaren zijn zoekmachines steeds slimmer geworden en kijken nu met ‘semantisch zoeken’ ook naar het onderlinge verband tussen woorden. Google wil met deze verbanden woorden een daadwerkelijk betekenis geven. Met deze informatie kan de zoekmachinegigant betere zoekresultaten vertonen.

Maar wat houdt semantisch zoeken precies in? En hoe kan jij hierop inspelen? Deze vragen behandelen we in dit blog, dus lees snel verder!

Wat is semantisch zoeken?

In 2013 lanceerde Google de core update Hummingbird met het doel om betere zoekresultaten te tonen die passen bij zoekopdrachten. Met deze update ging Google echt op de betekenis van een webpagina letten in plaats van alleen maar een aantal zoekwoorden. Dit was voor Google ook het begin van het semantisch zoeken. Met semantisch zoeken zal de zoekmachine de content van een webpagina (en zoekopdracht) beter begrijpen, door te letten op de volgende punten:

  • De betekenis van een woord
  • Het onderlinge verband tussen woorden (oftewel, de context van een zin)
  • De zoekintenties van de zoekopdracht.

Hoe gaat de zoekmachine van Google dit doen? Door elk woord op een webpagina (of in een zoekopdracht) een entiteit te geven. Met deze entiteiten herkent en begrijpt de zoekmachine exact waar een woord over gaat én kan het verbanden leggen met andere entiteiten, waardoor de context duidelijker wordt. Dit zorgt er weer voor dat Google betere zoekresultaten kan tonen die passen bij de zoekopdrachten- en intenties van zoekers.

Hoe kan jij inspelen op het semantisch zoeken?  

Het inspelen op het semantisch zoeken is belangrijk omdat je hiermee beter antwoord geeft op zoekopdrachten. Dit kan ervoor zorgen dat je hoger wordt gerankt in de zoekmachines. 

1. Focus je op onderwerpen in plaats van alleen zoekwoorden

In plaats van de content te richten op één specifiek zoekwoord en hier een kort stukje tekst over te schrijven, is het bij semantiek verstandiger om het tegenovergestelde te doen. Hierbij wordt het aangeraden om een onderwerp diepgaand te behandelen zodat de inhoud informatiever is en daardoor ook waardevoller. Zoekmachines houden van waardevolle (en unieke) content. Hierdoor is dus de kans groter dat je betere posities in de zoekmachine resultaten behaald.

Daarnaast is de kans groter dat je rankt op meerdere vergelijkbare zoekwoorden door het uitgebreid schrijven van een onderwerp.

2. Begrijp de zoekintenties

Voordat je je content gaat schrijven is het verstandig om na te gaan op welke zoekintentie(s) je de content wil gaan richten. Stel jezelf vragen zoals ‘welk antwoord wil de lezer achterhalen?’ en ‘welke overige informatie heeft hij of zij nog meer nodig?’. Aan de hand van de antwoorden kan je bepalen welke informatie je zeker wilt behandelen in de content.

Een handig model dat zoekwoorden faseert op basis van verschillende intenties in de klantreis is het See, Think, Do, Care model. Hiermee kun je bepalen op welke fasen (en intentie) je de content wilt richten en welke zoekwoorden hierbij geschikt zijn. Hieronder een toelichting per fasen. 

  • See

In deze fase is de potentiële klant nog niet bekend met de oplossing van haar (latente) behoefte en heeft ook nog geen koopintentie. Hierbij is de klant aan het oriënteren en informatie aan het zoeken en verzamelen. Om in te spelen op deze fase is het belangrijk dat je de klant informeert met waardevolle content over die behoefte. Hierbij is het doel om de klant te informeren, maar ook te bereiken omdat zij nog niet bekend zijn met het bedrijf. 

Dit kun je doen door het schrijven van blogs over de behoefte. Behandel vragen zoals: wat is de behoefte en/of probleem en wat is de oplossing hiervoor? Vergeet hierbij niet dat het je doel is om potentiële klanten te informeren en dus niet het verkopen van een product. Gebruik daarom geen zoekwoorden die commercieel gericht zijn, maar meer algemene en informatieve zoekwoorden. 

  • Think

In deze fase erkent de potentiële klant haar behoefte en gaat op zoek naar een oplossing. Hierbij heeft de klant al meerdere producten en diensten bekeken en zal vergelijken om te kijken welke van deze de beste oplossing biedt. 

Probeer in deze fase content te schrijven waarin je duidelijk maakt wat jouw bedrijf, product of dienst uniek maakt. Behandel vragen zoals: wat zijn de eigenschappen van je product of dienst en op welke manier zijn wij onderscheidend van de concurrent? De zoekwoorden die je hierbij gebruikt zijn specifieker en commerciëler dan de See-fase. 

  • Do

In deze fase staat de klant op het punt om een aankoop te verrichten. Om als bedrijf in te spelen op deze fase is het belangrijk dat de website/pagina conversiegericht is en geoptimaliseerd is voor de doelgroep. 

Dit kun je doen door duidelijke call-to-actions (met zoekwoorden zoals ‘kopen’ en ‘uitbesteden’) te plaatsen op de pagina. Hiermee worden klanten sneller aangezet om een transactie te verrichten. Ook is het in deze fase verstandig om je website te optimaliseren op Local SEO. Wat dit precies inhoudt en hoe het kan helpen lees je in dit blog.

  • Care

Dit is de fase na de aankoop waarin je als bedrijf zorgt dat de klant zo lang mogelijk bij je blijft. In deze fase kan een klant vragen hebben over het product, dienst of bedrijf. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je content hierop is gericht en dat je het voor de klant gemakkelijk maakt om deze informatie te vinden. 

Dit kun je bijvoorbeeld doen door het aanmaken van een Veelgestelde Vragen-pagina waarin de belangrijkste vragen van de klant worden beantwoord. Andere voorbeelden zijn tutorials en stappenplannen die gericht zijn op het verbeteren van het gebruik van producten en diensten.

Figuur 1: Het See, Think, Do, Care-model 

 

3. Gebruik semantische zoekwoorden

Als we het hebben over semantische zoekwoorden dan bedoelen we zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het focus zoekwoord van je content. Door het gebruik van deze zoekwoorden geef je zoekmachines meer inzicht over de content, waardoor het duidelijker wordt waar het overgaat. 

Om dit te verduidelijken nemen we als voorbeeld de pagina Vindbaarheid van Increase. Om het voor de zoekmachine duidelijker te maken dat de content over ‘vindbaarheid’ gaat is het verstandig om niet alleen het woord ‘vindbaarheid’ te gebruiken, maar ook gerelateerde woorden zoals ‘zoekmachine optimalisatie’ en ‘SEO’.

4. Maak gebruik van Structured Data

De Structured Data is een stuk HTML-code op je webpagina waarmee je het voor Google makkelijker maakt om te begrijpen waar de content overgaat. Hierdoor kan de zoekmachine beter bepalen of de content past bij de zoekopdracht (en intentie) van de zoeker. Hoe je dit precies kunt inzetten en wat het nog meer kan opleveren, lees je verder in ons blog Wat is Structured Data.