Loes srgb Loes Sluis
Head of Customer Performance

Van een strategie naar een succesvolle marketingplanning in 6 stappen

Ben je bezig met een strategisch marketingplan, maar loop je vast op de daadwerkelijke implementatie van dit plan? Of wil je weten hoe je samen kan werken met een marketingbureau als strategisch partner en wil je het verder zelf oppakken? In dit blog lees je hoe je een strategie omtovert tot succesvolle marketingplanning!

Stap 1: Bereid je strategie goed voor

Om er geen compleet whitepaper van te maken, proberen we dit blog zo praktisch mogelijk te houden. Daarom gaan we er van uit dat de belangrijkste delen van een strategie bekend zijn, zoals de formulering van strategische doelen, jaar- of maand targets en de daarbij horende KPI’s. Ons advies is om hier te kijken naar meerdere klantfases en de kans is groot dat je daar meerdere kanalen voor gaat inzetten. Een goede voorbereiding is immers het halve werk.

Stap 2: Maak een roadmap en/of kies een projectplanning tool

Door een roadmap te maken krijg je een overzichtelijk beeld van de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Net zo handig. Dit kan uitgesplitst worden per discipline/onderdeel en op maand of weekniveau worden uitgewerkt. Zo kan je snel zien hoe en wat er gedaan moet worden in een bepaalde fase, bij welke persoon dit ligt, in welke volgorde dit plaatsvindt en of er eventueel andere werkzaamheden zijn die dit nu blokkeren. Ook kan een projectplanning tool zoals Asana helpen om deze werkzaamheden te combineren met deadlines en te communiceren met betrokkenen. 

Stap 3: Stel een campagne overzicht op

Vooral voor thematische en actiecampagnes die niet het hele jaar doorlopen is het verstandig om een campagne overzicht op te stellen. Factoren die je hier opneemt zijn bijvoorbeeld budgetten en looptijden, maar ook inhoudelijk wat de campagne qua content bevat en in welke klantfase je opereert. 

Stap 4: Analyseer, evalueer en stuur bij

Als eerst zorg je dat je de benodigde informatie inzichtelijk krijgt. Zelf zetten wij Big Data in en combineren wij dit in een totaaloverzicht. Dit helpt om te kijken of je kanalen inderdaad renderen volgens je jaar- en maandtargets en uiteindelijk bijdragen aan je strategische doelstellingen. Dit geeft vervolgens handvatten, eventueel in overleg met anderen, om te kijken of er bepaalde campagnes verder opgeschaald kunnen worden of dat er in de mix van kanalen nog andere kansen liggen.

Stap 5: Zorg voor draagvlak

Wanneer je te maken krijgt met meerdere stakeholders zoals collega’s, partners of de directie, dan wil je zorgen dat er draagvlak is voor jouw werkzaamheden of planning. Gebruik bovenstaande informatie om een strategie concreet te maken en verwachtingen van stakeholders tijdig te communiceren en af te stemmen. Denk hierbij aan het tijdig opvragen van creatives, het inplannen van werkzaamheden bij het juiste orgaan en indien nodig het inplannen van evaluaties en met betrokkenen.

Stap 6: Vier je successen

Wanneer was de laatste keer dat er een (gezamenlijk) succes werd gevierd? De kans is groot dat dat al even geleden is. Uit onderzoek van Nolost Capital (2019) blijkt dat het vieren van een succes ook verantwoordelijk is voor een groei in prestatie. Successen vieren kan kleinschalig met een kopje koffie of grootschalig met een uitje of vakantie. Zolang het maar oprecht wordt gevierd en niet enkel “om het doen” gaat. Het mooie hiervan is dus dat de kans groot is dat door dit stukje erkenning en waardering er nog betere prestaties geleverd kunnen worden. Een mooie vicieuze cirkel dus! 

Hulp inschakelen?

Wij zijn ervan overtuigd dat zo’n totale aanpak met concrete invulling zorgt voor de beste resultaten voor onze klanten. Benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!