124% groei voor CROP met e-mail automation

E-mail
Conversie optimalisatie

Personalisatie
Data

CROP-Cases-Cover1_1,5x-1 COLOR

Al 5 jaar maakt CROP Nonpaints.com een snelle groei door in Nederland. Sinds de Corona-pandemie vanaf maart 2020 werd deze groei tijdelijk versneld én er moest weer worden afgeremd. Uiteraard wilden we wel de groei vasthouden.

In 2021 is Nonpaints.com snel gegroeid doordat Increase een succesvolle Shopping strategie implementeerde. In 2022 is ook e-mailmarketing erbij gekomen en hebben we succesvol de e-mailmarketing tool Deployteq geïmplementeerd. Hoe we dat hebben gedaan, lees je in deze case.

CROP

Samenwerking met CROP

CROP Nonpaints.com is een snelgroeiende webshop met het grootste assortiment nonpaint en paint producten van Europa. Bij CROP vind je autolakken en alle producten daaromheen, de zogeheten “NonPaints” categorie. Denk daarbij aan gereedschap, werkplaatsinrichting en meer. De shop heeft zowel een B2B als B2C focus. Dit zorgt voor een diverse doelgroep: van autoliefhebbers tot garagehouders.

Deployteq X Spotler Activate

CROP maakt naast het Customer Data Platform Spotler Activate ook gebruik van Deployteq. Waar Spotler Activate het kloppend hart is wat betreft het verzamelen van data, kunnen wij met Deployteq de data perfect verwerken in e-mails.

Eventuele wijzigingen in de klantprofielen die worden gedaan in Spotler Activate, kunnen in Deployteq worden opgepakt.

DeployteqXSqueezely
Voorkeuren opslaan

Preference center

Voor CROP gebruiken wij de functionaliteit van Deployteq waarbij we een zogenaamd “preference center” kunnen aanmaken. De voorkeuren en andere data van de klant worden realtime verwerkt in Spotler Activate en zijn vervolgens ook beschikbaar in Deployteq.

CROP-Preference-center

Voordelen van een preference center:

  • Er is geen development capaciteit nodig van de webbouwer, het preference center kunnen we zelf bouwen in Deployteq.
  • Wanneer de klant zijn voorkeuren wijzigt, worden de gegevens realtime geupdate naar zowel Spotler Activate als Deployteq. Nieuwsbrief inschrijvers krijgen hierdoor geen irrelevante e-mails meer, wanneer de voorkeuren veranderen.
  • Eventuele personalisaties die zijn ingericht op eerdere nieuwsbrief voorkeuren worden gelijk in- of uitgeschakeld op klantniveau.
Geautomatiseerde flows

Bouwen van verschillende customer journeys

Triggers voor replenishment campagnes die zijn vastgesteld in Spotler Activate, worden automatisch opgevolgd in Deployteq, waarbij we alle productinformatie in de e-mails gebruiken. Denk hierbij aan productnaam, SKU, prijs en andere informatie. Met Deployteq is het mogelijk om een eventueel vervolg te geven aan de journey, zoals het sturen van reminders wanneer er geen aankoop is gedaan.

Een greep uit de mogelijke journeys:

  • Verlaten winkelmand (zie voorbeeld)
  • Review e-mail
  • Service na aanschaf
  • Product lifetime
  • Cross- en upsell
  • Replenishment campagnes
CROP-Abandoned-Shopping-Cart

Nieuwsbrief inschrijvingen genereren om de e-maildatabase te laten groeien

Om de e-maildatabase te laten groeien maken wij gebruik van personalisaties die gebouwd worden in Spotler Activate.

Op sommige productpagina’s wordt een blok met formulier getoond die vanuit Spotler Activate op de website wordt ingeladen. In dit formulier kan een klant aangeven een onderdeel nodig te hebben. Daarnaast hebben we een checkbox toegevoegd waarmee klanten zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief. Wanneer het formulier is ingevuld, wordt er vanuit Deployteq een geautomatiseerde e-mail verstuurd naar de klantenservice van CROP, met daarin de ingevulde gegevens, en de klant wordt, bij het aanvinken van de checkbox, toegevoegd aan de e-maildatabase.

Op deze wijze kunnen we eenvoudig van converterende klanten nieuwsbrief inschrijvers maken en ze aan de e-maildatabase toevoegen.

CROP-Nieuwsbrief-inschrijvingen-groei

Persoonlijke triggers om e-mailadressen te genereren

Voorraadbeheer kunnen we als trigger gebruiken, zodat we een mogelijkheid creëren om van klanten nieuwsbrief inschrijvers te maken.

Wanneer een product niet op voorraad is, wordt een pop-up getoond. Hierin kan de klant zijn e-mailadres achterlaten wanneer we hem/haar op de hoogte mogen brengen wanneer het product weer op voorraad is. Daarnaast is er een checkbox toegevoegd waarin de klant zich direct kan aanmelden voor de nieuwsbrief. Als het product weer voorradig is, wordt er in Spotler Activate een trigger geactiveerd. Spotler Activate geeft een seintje aan Deployteq om een geautomatiseerde e-mail te versturen met daarin ‘[product] is weer op voorraad’.

CROP-Product-niet-op-voorraad

Internationale schaalbaarheid

CROP verstuurt niet alleen e-mails naar Nederlandse klanten, maar is actief in 4 landen in totaal. Met Deployteq is het enorm eenvoudig om e-mails op te schalen naar verschillende landen. De tool voorziet ons van de eenvoud in schaalbaarheid: één e-mail in 4 verschillende talen opgemaakt (zie voorbeeld).

Alle nieuwsbrief inschrijvers komen in 1 database te staan, maar krijgen een ‘language’ attribuut mee in hun profiel. Bij het versturen van een e-mail, wordt de taal geselecteerd die overeenkomt in het profiel van de klant.

Een e-mail wordt één keer aangemaakt met daarin verschillende vertalingen. Dit komt de productiviteit ten goede, omdat er geen losse e-mails per taal opgesteld hoeven te worden. Alleen de content hoeft maar te worden vertaald.

 

Resultaat

icoon +6,74 conversieratio
icoon +124% groei in omzet

Meer cases