Klanten beoordelen ons met een 8,9 /10

30% besparing Google Ads budget

Specialisaties
SEA
SEO
Strategie
Content creatie
A/B testen

SCL-Cases-Cover1_1,5x-2

Wereldwijde digitale marketing

SCL Rotterdam is dé internationale specialist op het gebied van auto-import, export, auto-verschepingen en auto-verhuizingen. Ze zijn gevestigd in de haven van Rotterdam. Voor SCL Rotterdam heeft Increase samen met partner FRMWRK uit Rotterdam een internationale SEA en SEO strategie uitgerold, met de focus op de Europese markt en de Verenigde Staten. In de nabije toekomst wordt dit uitgebreid met Azië en Zuid-Amerika. Vanwege de focus op de Nederlandse, Engelse en Duitse taal, werkt Increase samen met een partner uit Duitsland voor de Duitstalige campagnes en content. De vraagstukken waren in het kort:

  • Het verhogen van het aantal aanvragen via de websites
  • De internationale ambities van SCL ondersteunen met digitale marketing
  • Het verhogen van de kwaliteit uit gerealiseerde aanvragen
  • Ook in de breedte online uitbreiden met een toekomstbestendige digitale strategie
400% groei in aanvragen uit Google Ads
66% daling in prijs per aanvraag
50% groei in organische traffic en aanvragen

Strakke inrichting Google Ads voor hogere relevantie

Increase heeft het aantal campagnes en advertentiegroepen binnen Ads flink verhoogd. Het resultaat hiervan is verhoging van relevantie tussen zoekwoorden en landingspagina’s en dus stijging in relevantiescore. Naast forse daling in CPC is de conversie hierdoor enorm verbeterd. Door de campagnes maandelijks steeds verder uit te breiden, zijn de resultaten elke maand verbeterd. Pas na deze herinrichting is Increase het account gaan uitbreiden met meer relevante zoekwoorden. In het verleden had SCL weinig getest met adcopy. In de tweede fase na optimaliseren van de accountstructuur is hier een grote slag geslagen.

Ruimte en tijd die SCL Rotterdam gaf is een belangrijke sleutel tot succes. Hierdoor is het gelukt om maand op maand het aantal aanvragen te laten stijgen en de prijs per aanvraag te laten dalen.

Naast de wekelijkse optimalisatie werkzaamheden, besteden we ook aandacht aan het inzetten van nieuwe kansen:

  • Inrichten van Gmail Sponsored Promotions
  • Dynamic Search Ads (DSA) campagnes
  • Combinatie campagne RLSA en DSA campagnes
  • Vergelijkbare doelgroepen

Increase begrijpt onze situatie. Ze helpen ons met een succesvolle internationale digitale marketing strategie en uitvoer hiervan.

Frank Vogler
IT & Marketing Manager SCL Rotterdam

Conversieverhoging door structureel A/B testen

Door het uitwerken van een duidelijk testplan is de conversie op de offerte-formulieren aanzienlijk verhoogd. Wij werken hiervoor met de Visual Website Optimizer en zijn hiervoor gecertificeerd.

SCL heeft uitgebreide formulieren die nodig zijn om de aanvragen zo goed mogelijk te kunnen opvolgen. De uitdaging is om zoveel mogelijk informatie van de gebruiker te vragen zonder dat dit conversie kost. We hebben meerdere zaken getest en de twee grootste learnings en winstpunten zijn het volgende:

  • De aanvraagformulieren op de website begonnen met velden voor naam en adres. Uit A/B testen bleek juist dat het eerst vragen van de informatie over de te importeren auto veel effectiever is. Dit resulteerde in een conversie verbetering van 36%. Zie in onderstaande afbeelding het testresultaat.
  • Het ontvangen van een telefoonnummer heeft een positief effect op de verkoopresultaten. Eerst was het veld voor het telefoonnummer niet verplicht op de aanvraagformulieren. Uit een test bleek dat het verplicht stellen van het telefoonnummer niet tot een daling van de conversie leidde. Door het verplicht stellen van het telefoonnummer zijn de verkoopcijfers uit de leads juist omhoog gegaan.

SEO contentstrategie

Door de optimalisatie van alle Search Ads-campagnes hebben we veel learnings opgedaan over zoekvolumes en welke zoektermen het beste converteren. Op basis van deze data is een data-driven contentstrategie uitgedacht en geïmplementeerd. Een on-going proces waarbij we maandelijks nieuwe pagina’s aan de website toevoegen. Daarnaast redigeren we bestaande pagina’s om te focussen op meer (nieuwe) zoektermen, Voice Search en featured snippets.

In de afbeelding zie je de gerealiseerde featured snippet voor het hoofd keyword ‘auto importeren uit Amerika’. Door de combinatie van SEA en deze organische ranking is de visibility van SCL 100% op belangrijke zoekwoorden.

Van CPL naar CPS – 30% besparing in budget

Voor een nog beter inzicht is in samenwerking met partner FRMWRK uit Rotterdam een dashboard ontwikkeld. In dit dashboard koppelen we data uit Google Analytics en het CRM van SCL Rotterdam. Hierdoor wordt alle marketinginformatie gekoppeld aan sales informatie en weten we uit welke marketing bron daadwerkelijk sales komen. Tot op zoekwoordniveau is inzichtelijk hoeveel omzet dit oplevert.

Deze data geeft ons veel informatie om het budget van alle campagnes nóg gerichter in te zetten. Hierdoor is een budgetbesparing van 30% gerealiseerd op het marketingbudget zonder dat dit effect had op de omzet.

Meer weten?

Bel, mail, Skype of kom langs!