Groei in B2B e-commerce voor DYKA

E-commerce
Strategie
SEO

SEA
Social Advertising
Display Advertising

DYKA-Cases-Cover1_1,5x-1
search_award dutch-search-awards

Nominatie bij de Dutch Search Awards in 2020 voor Beste full funnel campagne

Over DYKA

DYKA is producent van kunststof leidingsystemen en totaalaanbieder van duurzame oplossingen voor riool-, water-, lucht-, gas en energienetwerken. De afzetmarkt is voornamelijk woning- en utiliteitsbouw en de grond-, weg- en waterbouw. Dit varieert van ZZP en MKB tot tot grote infrabedrijven. DYKA heeft 21 vestigingen en een webshop. Om een bestelling te kunnen plaatsen is een account én KvK-nummer verplicht. DYKA heeft ons ingeschakeld voor het implementeren van een duurzame e-commerce strategie en vertalen naar executie hiervan.

Doelstellingen

De directe verkoop aan eindklanten liep sinds een aantal jaren terug vanwege verschuiving naar groothandels. Het doel is om
de directe verkoop aan klanten weer laten groeien.

  • Bestaande klanten van offline naar online bestellen krijgen.
  • Nieuwe klanten: een target op duurzame nieuwe klanten (duurzaam houdt in meer dan 2 bestellingen in jaar tijd)
  • 20% omzetgroei

Ontwikkeling e-commerce strategie

Om het team van DYKA mee te nemen in de aanpak heeft Increase de full funnel aanpak gepresenteerd. De focus lag hierbij op een aanpak voor nieuwe klanten en voor bestaande klanten. Overkoepelend zijn er activiteiten om het merk te laten groeien binnen de doelgroep.
Voor dit advies is een diepgaande analyse gedaan om te kijken waar de doelgroep het beste bereikt kan worden. De belangrijkste take-aways:

  • Doelgroep is zeer actief op Google (SEA en SEO)
  • ZZP’ers zijn zeer goed te bereiken via Facebook (met name in pauzes). Ze zoeken overdag maar bestellen
    vaak in de avond via desktop.
  • De MKB doelgroep is ook veel op LinkedIn te bereiken.
    Bestellingen doen zij ook overdag. Zowel eigenaar als een inkoper bestelt.

Uitwerking customer journey

Om het nog duidelijker te maken is ook een customer journey uitgewerkt. Onderdeel van deze journey is de campagne rondom Solydo, een product wat door DYKA verkocht wordt. Deze customer jouyrney hielp DYKA om inzicht te krijgen hoe een installateur bereikt wordt.

DYKA-case

See en Think fase

Voor de See-fase zijn diverse campagnes gestart op Facebook, LinkedIn en Display. Deze zijn op hoofdlijnen in te delen in 3 groepen:

  • Algemene DYKA campagnes gericht op ZZP’ers en MKB’ers. (See)
  • Campagnes rondom producten – Een voorbeeld hiervan is PVC90, een PVC-buis door DYKA ontwikkeld. (See / Think)
  • Thematische campagnes rondom seizoenen – Een voorbeeld hiervan is de regenwater campagne welke draait in september. (See / Think)

Per campagnes is een mediaplanning gemaakt met daarin KPI’s. Dit gaat om bereik, weergaven en sessies. Afhankelijk van de campagne is, zijn er conversies zoals whitepaper downloads.

   

Do-fase

In de do-fase is de doelgroep bereikt via branded organic, search ads en product retargeting. De search campagnes zijn omgebouwd qua structuur om aan te laten sluiten op de See en Think fase. Herstructurering had twee doelen:

  • Branded campagnes bundelen in één campagne. Hierdoor werken automatische biedstrategieën beter. De branded campagnes zijn door ‘doelvertoningspercentage’ en de betere structuur gemaximaliseerd in conversies. Branded campagnes zijn noodzakelijk omdat concurrenten (en wederverkopers) ook adverteren met DYKA producten.
  • De non-branded campagnes zijn uitgebreid met als doel nieuwe accounts. Per categorie is gekeken bij voor welke klant dit het meeste aansluit.

Binnen deze vernieuwde structuur is extra gefocust op 3 elementen: ad copy, doelgroepen en biedingen op moment van de dag (i.v.m. het bestelmoment. Dit is voor ZZP’ers en klein MKB in de avond maar bij groot MKB’ers en grotere bedrijven juist overdag.

Resultaat

icoon 17% meer omzet
icoon 26% groei in orders
icoon 58% groei in nieuwe klanten
icoon 5% hogere ROAS

Meer cases