80% organische groei door data-driven contentstrategie

Specialisaties
SEO
SEA
Strategie
Content creatie

Awards
Dutch Search Awards 2020: nominatie ‘Beste SEO B2C’ 

Girav-Cases-Cover-BLUE-1,5x-3
search_award search_award_2

Nominatie voor de Dutch Search Awards van 2020 voor Beste SEO B2C.

Content voor Girav

Girav is hét merk voor t-shirts voor lange mannen, een niche waarin zij de eerste speler waren. Dit snelgroeiende merk is uitgegroeid tot een e-commerce speler van formaat. Increase werkt al enkele jaren voor Girav en heeft een succesvolle SEO-strategie geïmplementeerd.

Resultaten

Girav maakt een enorme groei door. Daaruit zijn de volgende cijfers gekomen:

icoon +80% organische groei
icoon +80% nieuwe gebruikers elke maand

Analyse

Tijdens de data analyse kwamen de volgende inzichten naar voren:

  • 50% van de kopers van Girav is vrouw (vrouw, moeder of dochter)
  • In jongere leeftijdscategorieën (18-24 jaar) zijn meer vrouwelijke kopers
  • Vrouwen beslissen sneller, dit kwam naar voren door tijdspad analyses en sessieduur onderzoek
  • Conversie is het hoogst bij mannen van 35-54 jaar
  • Website bezoekers hebben een sterke behoefte aan informatie omtrent producten en tips over levensduur (wassen, strijken etc.) en mode, zo blijkt uit klantonderzoek

Op basis van het onderzoek zijn 6 persona’s opgesteld en aangevuld met CBS data.

Implementatie

Contentplanning

Voor de contentplanning is onderzoek gedaan naar upper-funnel zoekwoorden. Er is gekeken naar zoekvolumes op termen rondom onderwerpen, zoals mode, kledingadvies en lifestyle. Hieruit zijn zoekwoorden gegroepeerd die relevant zijn voor blogartikelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe strijk je een overhemd?
  • Wat is het verschil tussen slim fit en regular fit?
  • Wat is slim fit?
  • Hoe krijg ik witte was weer wit?

Op basis van dit zoekwoordonderzoek is een contentplanning gemaakt voor enkele maanden. Later is deze uitgebreid om een natuurlijke groei te realiseren. Alle blogs zijn geschreven om de persona’s aan te spreken.

icoon Bestaande blogs herschrijven We hebben alle bestaande blogcontent geanalyseerd op relevantie en juistheid. Op basis van deze analyse zijn bestaande blogs herschreven en geoptimaliseerd. Per kwartaal is gekeken naar de best presterende blogs en naar blogs waar nog verbetering mogelijk is.

Customer Journey Content Mapping

Dankzij Customer Journey Content Mapping is in kaart gebracht in welke fases van de klantreis Girav goed of slecht vindbaar is. Dit is gebeurd met behulp van:

  • Het indelen van Girav pagina’s als touchpoints in een fase van de customer journey op basis van contextdata van URL’s en Google Apps Script. Ook is aangegeven of het om informationele of transactionele content gaat. 
  • Data vanuit Google Search Console, zoals aantal clicks en gemiddelde positie van de pagina.

Op deze manier is achterhaald in welke fase van de customer journey Girav goed vindbaar is en waar juist nog kansen liggen. De Customer Journey Content Mapping is uitgewerkt in een datavisualisatie, wat ook visuele inzichten geeft.

leadgeneratie strategie - verschil customer journey

Voice Search

Girav krijgt ook traffic via de Nederlandse Voice Search. Enkele Voice Search resultaten:

  • Hoe strijk je een overhemd?
  • Wat is het verschil tussen een overhemd en een blouse?
  • Wat is het verschil tussen slim fit en regular fit?
  • Hoe verwijder je zonnebrandvlekken uit kleding?

Integratie SEO en SEA – retargeten blog

Omdat Increase ook de SEA van Girav in beheer heeft, zijn de SEO en SEA teams om de tafel gegaan voor meer integratie. Om dit doel te bereiken is een Dynamic Search Ads campagne opgezet die getarget is op de blogs. 

  • Vanuit het SEO team werd aangegeven dat het blog maandelijks veel nieuwe gebruikers oplevert (elke maand 90%), maar dat er qua conversie meer uitgehaald kan worden. Bovendien is bijna alle blogtraffic SEO. 
  • De blogs zijn ingedeeld in onderwerpen op basis van de hoofdcategorieën van Girav (shirts, polo’s, overhemden, etc.). Hier zijn advertentiegroepen voor gemaakt. Dit resulteert in een succesvolle campagne die overall voor minder dan € 10,- CPA nieuwe klanten levert. Meer dan 450 conversies, grotendeels nieuwe klanten. Daarnaast zijn blogs met de laagste positie, CTR en impressies op SEO vlak gekozen om te targeten in een DSA campagne. Het doel hiervan was verhogen van traffic op de blogs voor retargeting lijsten en genereren van nieuwe zoekwoorden om de blogs voor SEO te optimaliseren. 

Meer cases