E-commerce groei via full-funnel aanpak

Strategie
SEA
SEO
Advertising

CRO
Personalisatie
Data & reporting

AGU-Cases-Cover1_1,5x-1
search_award dsa-22

Dutch Search Award nominaties in 2022:

– Beste full funnel campagne
– Beste SEO B2C campagne
– Beste gebruik van data
– Beste social advertising campagne

Strategische integratie kanalen

Increase werkt al een aantal jaar samen met AGU en is de partner voor alle digital marketing activiteiten op AGU.com. Zo ligt de focus voor de digital specialisten op branding én performance en zetten we alle facetten in voor een zo groot mogelijk bereik. We integreren Search, Shopping met Display en Social Advertising. Onze SEO aanpak zorgt voor een sterke contentlaag in de hele funnel.  Increase is verantwoordelijk voor de strategie voor Nederland, België, Denemarken en Frankrijk. Voor verdere internationale groei focussen we op Italië, Spanje en Verenigd Koninkrijk.

AGU

#everydayriding

AGU is een oer-Hollands fietskleding merk. Kleding en accessoires voor een ritje met een stadsfiets, op de e-bike naar werk of een mooie ronde op de racefiets. AGU staat voor je klaar. Vandaar ook de slogan #everydayriding.

Van business case naar groei

Jaarlijks werken wij een gedetailleerde forecast uit van alle digital marketing kanalen die samen de business case vormen. Voor ieder kanaal werken we per maand een forecast uit van uitgaves, bereik, traffic, conversiepercentage, transacties en omzet. De reporting van alle landen is opgezet in één datawarehouse in Bigquery. Naast reporting per land, bevat het warehouse ook een overall report per maand en een totale report die dagelijks wordt bijgewerkt, zodat we dagelijks kunnen zien of we op target lopen.

Iedere fietser stimuleren meer te fietsen

AGU is er voor iedere fietser en wil iedereen stimuleren meer te fietsen. Samengevat zijn er drie doelgroepen:

  • Performance fietser (racefiets, gravel bike)
  • Avontuurlijke fietser (MTB, gravel bike & bikepacker)
  • Urban fietser (commuter, stadsfietser, e-bike & speed pedelec)

De campagnes worden sterk beïnvloed door de seizoenen en externe invloeden. Voor de performance fietser is het voorjaar het seizoen. Voor de urban fietser (m.n. regenkleding) is het najaar het seizoen.

Een branding en performance strategie met internationale schaalbaarheid

AGU voerde een strategie met een branding en een performance laag. Om internationaal te groeien was deze strategie niet schaalbaar genoeg. Daarnaast heeft AGU wensen voor nieuwe campagnes bij productlanceringen, samenwerkingen (met profwielrenners), nieuwe collecties en seizoenen.

Om schaalbaarder te zijn is een Hero – Hub – Hygiene strategie geïmplementeerd. Kort samengevat bestaat dit uit drie lagen:

  1. Hero: Thematische campagnes lanceren aan de hand van piekmomenten om relevantie te benadrukken en het merk te laden (branding).
  2. Hub: Altijd zichtbaar om het merk ‘Top of Mind’ te houden bij de belangrijkste doelgroep waarbij we sturen op traffic.
  3. Hygiëne: Altijd aanwezig voor de doelgroep met een daadwerkelijke behoefte waarbij we sturen op conversies (performance).

Gebruik van technologie

Aanvullend is gekeken om technologie in te zetten om efficiënter te adverteren. Hierbij staan 2 speerpunten centraal:

  • Sneller inspelen op externe factoren, zoals het weer
  • Sneller inspelen op succesvolle producten (bestsellers). Producten krijgen in korte tijd veel tractie. Bijvoorbeeld door influencers en events. Een voorbeeld is een fietstas van Wout van Aert (profwielrenner) en een Shelterbag die op socials veel bereik kregen.

Uit een analyse bleek dat een weather-API het rendement kan verhogen voor regenkleding. We gebruiken een API die campagnes activeert en pauzeert op basis van het weer realtime én de weersvoorspellingen. Aansluitend hebben we in DV360 campagnes opgebouwd met ‘weer’ domeinen, zoals bijvoorbeeld weer-online.nl. Deze campagnes worden extra gepushed op basis van voorspellingen.

De inzet van SEO middels Digital PR

Voor content is integratie met SEO opgezocht. Op basis van volume is de SEO content ook ingedeeld op Hero – Hub – Hygiene. Dit komt neer op content in stories/guides als Hero en Hub. En categorieën en Product Detail Paginas als Hygiene. Met deze deze strategie hebben we sterke SEO pagina’s gecreeerd in de hele shop. Bijvoorbeeld rondom het thema ‘winter fieskleding’:

Op basis van DV360 data zijn de beste uitgeleverde domeinen benaderd om backlinks te scoren. Dit is gelukt met Digital PR en het inkopen van links. Hierdoor hebben we op een aantal zeer sterke domeinen goede backlinks gerealiseerd voor de klant.

 

Resultaat

109% Groei in omzet in één jaar
17% Stijging in ROAS YoY
35% Conversie verbetering (last-click) uit paid social