Skip to content
Groeien door data Dutch Search Awards

Wat doen we

  • Strategie
  • SEA
  • Display Advertising
  • YouTube Advertising

Microconversies voor maximaal resultaat

NHA is één van de grootste aanbieders voor thuiscursussen en – opleidingen van Nederland. De afgelopen 85 jaar volgden naar schatting meer dan 2.000.000 cursisten de gedegen cursussen en opleidingen van NHA. Increase werkt al jaren hecht samen met NHA. Increase is verantwoordelijk voor SEA, SEO, Display en YouTube advertising. Ook heeft Increase ook de basis gelegd voor de huidige website met een UX advies en klikbaar prototype. De website is in 2018 uitgeroepen tot ‘Website van het Jaar’ in de categorie ‘Educatie & Opleiding’.

Dutch Search Awards

Deze case is in 2019 genomineerd voor een Dutch Search Award voor Beste PPC campagne.

Resultaat in het kort

Forse groei in aankopen in een jaar

Verdubbeling in aangevraagde proeflessen

Stijging van de gemiddelde orderwaarde

Google Ads campagnes naar de next level

De SEA campagnes NHA hebben al jaren veel aandacht gehad. De accountstructuur was uitstekend, veel is geautomatiseerd (biedingen, seizoensinvloeden) en RLSA wordt optimaal gebruikt. Om nog verder te groeien heeft Increase een full funnel strategie uitgewerkt om de data te gebruiken voor nog beter resultaat.

NHA heeft in de loop der jaren namelijk veel subdoelen gecreëerd: een gratis studiegids, een adviesgesprek en een gratis proefles. De data van deze subdoelen is gebruikt om de campagnes naar ee hoger niveau te brengen.

Regressie-analyse

Om de impact van de proefles op de inschrijvingen te berekenen, hebben we de data van de afgelopen 1,5 jaar geanalyseerd. Hierbij hebben we conversiedata van de website gecombineerd met het klantenbestand van NHA. Uit deze analyse kwamen een aantal interessante conclusies. Helaas kunnen we in overleg met onze klant de cijfers niet delen:

  • Veel  proeflessen resulteren direct in een inschrijving.
  • Overgrote deel van alle inschrijvingen volgt na een proefles.
  • Een proefles is gemiddeld 20 dagen voor een inschrijving.

Hierna is gekeken naar de correlatie tussen inschrijvingen en proefles aanvragen op de website met  vertraging van 20, 15, 10, 5 en 0 dagen. Uit deze analyse blijkt dat het aantal proefles aanvragen een directe positieve invloed heeft op het aantal inschrijvingen op dezelfde dag. Ondanks dat iemand die een proefles voltooid, zicht niet direct inschrijft.

Alle bolletjes zijn dagen met bijbehorende inschrijvingen en proefles aanvragen. De stippellijnen zijn de gemiddelde. De trendlijn laat zien dat een stijging in gestarte proeflessen ook zorgt voor een stijging in inschrijvingen. Dit klinkt logisch, maar normaal is er een gemiddelde vertraging van 20 dagen tussen proefles en inschrijving.

Implementatie en uitvoering

Om de resultaten te verbeteren hebben we de microconversies (proefles, studiegids, adviesgesprek) toegevoegd als conversie in de Google Ads accounts. Om op te optimaliseren en als basis voor de perfermance based samenwerking moesten we een nieuwe CPA bepalen. In deze nieuwe CPA is de waarde van de proefles ten opzichte van een inschrijving meegerekend, zodat we goed sturing kunnen geven aan de accounts. Binnen de accounts kunnen we de campagnes optimaliseren met de nieuwe maximum-CPA. Doordat we nu sturen op het totale aantal conversies van inschrijvingen en proeflessen, groeien we sneller dan met een focus op alleen inschrijvingen.

Veel non-branded campagnes hadden weinig data. Met de nieuwe microconversies zijn er veel meer mogelijkheden voor het toepassen van automatische biedstrategieën en een maatwerk biedscript. Increase heeft op maat voor NHA scripts welke kijkt naar:

  • Prestaties op device gekoppeld aan de nieuwe target-CPA. Hiermee voeren we bodaanpassingen automatisch door.
  • Een script welke advertenties controleert met prijzen in de tekst. Op basis van de productfeed houden we de prijzen up-to-date.
  • Alle ad copy aangepast naar advertenties met met CTA gericht op een gratis proefles.

Integratie YouTube / Display campagnes

Een traditioneel moment voor campagnes in de ‘opleidingsbranche’ is na de zomer en het begin van het nieuwe jaar. Met deze nieuwe strategie zetten we YouTube en Display campagnes ook performance gedreven in. Daarom heeft Increase ook succesvolle campagnes gestart op Display en YouTube. De eerste resultaten tonen aan onderstaande zaken aan. Helaas mogen we de cijfers niet delen.

  • Overall transacties fors stijgt door YouTube en Display;
  • Dat de overall CPA drastisch verlaagd wordt.

Increase is voor ons de ideale partner. Ze zitten vol expertise en door heldere performanced based afspraken helpen ze NHA maximaal groeien.

– Bart Frencken, Commercieel Manager NHA