E-commerce groei via full-funnel aanpak

Strategie
SEA
SEO
Advertising

Data & reporting
CRO
Personalisatie

AGU-Cases-Cover1_1,5x-1
search_award dsa_black

Dutch Search Award in 2023:

– Beste Full Funnel campagne
– Beste Internationale campagne
– Beste SEO B2C – runner up

Strategische integratie kanalen

Increase werkt al een aantal jaar samen met AGU en is de partner voor alle digital marketing activiteiten op AGU.com. Zo ligt de focus voor de digital specialisten op branding én performance en zetten we alle expertises in voor een zo groot mogelijk bereik. We integreren Search, Shopping met Display en Social Advertising om zichtbaarheid te creëren en conversies te stimuleren. Daarnaast zorgt onze SEO aanpak voor een sterke contentlaag in de hele funnel.

Increase is verantwoordelijk voor de strategie voor Nederland, België, Denemarken en Frankrijk. Voor verdere internationale groei focussen we op Italië, Spanje en Verenigd Koninkrijk.

AGU

#everydayriding

AGU is een oer-Hollands fietskleding merk. Kleding en accessoires voor een ritje met een stadsfiets, op de e-bike naar werk of een mooie ronde op de racefiets. AGU staat voor je klaar. Vandaar ook de slogan #everydayriding.

Van business case naar groei

Jaarlijks werken wij een gedetailleerde forecast uit van alle digital marketing kanalen die samen de business case vormen. Voor ieder kanaal werken we per maand een forecast uit van uitgaves, bereik, traffic, conversiepercentage, transacties en omzet. De reporting van alle landen is opgezet in één datawarehouse in Bigquery. Naast reporting per land, bevat het warehouse ook een overall report per maand en een totale report die dagelijks wordt bijgewerkt. Hiermee kunnen we dagelijks zien of we op koers liggen om het target van die maand te halen.

Iedere fietser stimuleren meer te fietsen

AGU is er voor iedere fietser en wil iedereen stimuleren meer te fietsen. Samengevat zijn er drie doelgroepen:

  • Performance fietser (racefiets, gravel bike)
  • Avontuurlijke fietser (MTB, gravel bike & bikepacker)
  • Urban fietser (commuter, stadsfietser, e-bike & speed pedelec)

De campagnes worden sterk beïnvloed door de seizoenen en externe invloeden. Voor de performance fietser is het voorjaar het seizoen. Voor de urban fietser (m.n. regenkleding) is het najaar het seizoen.

1. AGU doelgroepen

Een branding en performance strategie met internationale schaalbaarheid

AGU voert een strategie met een branding en een performance laag. Om internationaal te groeien is het nodig om een schaalbare strategie te hanteren. De huidige strategie was daarbij niet schaalbaar genoeg. Ook wenst AGU nieuwe campagnes op te zetten bij productlanceringen, nieuwe collecties, samenwerkingen (met profwielrenners) en per seizoen.

Om schaalbaarder te zijn is door Increase een Hero – Hub – Hygiene strategie geïmplementeerd die, kort samengevat, bestaat uit de volgende drie lagen:

  • Hero: Thematische campagnes lanceren aan de hand van piekmomenten om relevantie te benadrukken en het merk te laden (branding).
  • Hub: Altijd zichtbaar om het merk ‘Top of Mind’ te houden bij de belangrijkste doelgroep waarbij we sturen op traffic.
  • Hygiëne: Altijd aanwezig voor de doelgroep met een daadwerkelijke behoefte waarbij we sturen op conversies (performance).
2. HHH strategie

Denk bij de Hero laag aan een merkcampagne rondom de Tour de France die zichtbaar is voor een doelgroep die op dat moment nog niet weet dat hij/zij de behoefte heeft om de producten van AGU te kopen, maar in de toekomst wellicht wel. Dit noemen we ook wel de latente behoefte.

In de Hub laag is het doel om kwalitatieve leads te genereren met behulp van het tonen van bijvoorbeeld bestsellers en de seizoenscollectie. De doelgroep heeft op dat moment nog steeds een latente behoefte voor het kopen van de producten van AGU.

De Hygiëne laag zit laag in de funnel en heeft als doel om conversies te genereren. In deze laag worden dan ook Shopping en DPR campagnes gepusht om de daadwerkelijke behoefte van de doelgroep te pushen: namelijk een aankoop doen.

Technologie inzet voor meer bereik

Aanvullend op de Hero – Hub – Hygiëne strategie is binnen de samenwerking onderzocht of het mogelijk is om technologie in te zetten waarmee we efficiënter kunnen adverteren. Hierbij staan 2 speerpunten centraal:

  • Sneller inspelen op succesvolle producten (bestsellers).
    Producten krijgen in korte tijd veel tractie. Bijvoorbeeld door influencers en events. Een voorbeeld is een fietstas van Wout van Aert (profwielrenner) en een Shelterbag die op socials veel bereik kregen.
  • Sneller inspelen op externe factoren, zoals het weer.
    Uit een analyse bleek dat een weather-API het rendement kan verhogen voor regenkleding. We gebruiken een API die campagnes activeert en pauzeert op basis van het weer. Realtime én de weersvoorspellingen. Aansluitend hebben we in DV360 campagnes opgebouwd met ‘weer’ domeinen, zoals bijvoorbeeld weer-online.nl. Deze campagnes worden extra gepushed op basis van voorspellingen.
7. IG - Collab

De inzet van SEO middels Digital PR

Ook voor de SEO strategie is ervoor gekozen om een Hero – Hub – Hygiëne strategie in te zetten. Voor content is de integratie met SEO opgezocht en op basis van het volume is de content ingedeeld per laag.

  1. Hero en Hub: Om zichtbaarheid te genereren wordt content verspreid door middel van stories en blogs.
  2. Hygiëne: De content op categoriepagina’s en productpagina’s is uitgebreid op met zoekwoorden met een koopintentie.

Met deze deze strategie hebben we sterke SEO pagina’s gecreëerd in de hele shop. Bijvoorbeeld rondom het thema en zoekterm ‘winter fietskleding‘:

Op basis van DV360 data zijn de beste uitgeleverde domeinen benaderd om backlinks te scoren. Dit is gelukt met Digital PR en het inkopen van links. Hierdoor hebben we op een aantal zeer sterke domeinen goede backlinks gerealiseerd voor de klant en is het linkprofiel van AGU verbeterd. Zo zijn onder andere de volgende artikelen verspreid:

 

Resultaat

icoon 109% Groei in omzet in één jaar
icoon 17% Stijging in ROAS YoY
icoon 35% Conversie verbetering (last-click) uit paid social

Meer cases