In 3 dagen op plek 1 bij Managementboek.nl

SEO
SEA

Display Advertising
Digitale Marketing

RS-Cases-Cover1_1,5x-2
search_award search_award_2

Nominatie bij de Dutch Search Awards in 2020 voor campagne met de meeste impact tijdens Covid-19.

Leadgeneratie en campagnes die leiden tot conversie

Robin Stevens is NLP coach en organiseert al 10 jaar trainingen op het gebied van zelfontwikkeling met NLP als basis. Neurolinguïstisch programmeren (NLP) is een methodiek voor training, coaching en communicatieverbetering. Increase werkt al enige tijd samen met Robin Stevens waarbij wij de regie hebben over de SEA, SEO en Display Advertising. De focus van de digitale marketing ligt op leadgeneratie om de leads naderhand op te volgen met campagnes waarin deze over moest gaan tot conversie.

Resultaat in het kort

icoon Groei in gratis downloads via de site
icoon Groei in downloads via Facebook
icoon Stijging in verkochte boeken
icoon 30 dagen op nummer 1 in Managementboek.nl
icoon Stijging in verkochte online trainingen

Campagnes naar een hoger niveau

De campagnes van Robin Stevens waren alleen gericht op zoekwoorden met de zoekterm NLP er in. Dat betekent voor Robin Stevens dat alleen bezoekers die verderop in het koopproces werden aangesproken, oftewel bezoekers in de lower funnel, gericht op trainingen, workshops en boeken. Slechts beperkt werd gestuurd op de bovenkant van de funnel (upper funnel) met informatie rondom NLP.

Samen met Robin Stevens heeft Increase de volgende strategische stappen bepaalt:

  1. Meer contactmomenten en leads (e-mailadressen) genereren in de bovenkant van de funnel, dus de oriënterende fase. 
  2. Bezoekers retargeten en leads opvolgen met aanbiedingen van trainingen en workshops. Zowel met RLSA Search, Display retargeting en e-mail flows.

Robin Stevens heeft ook een boek geschreven welke toegevoegd kon worden aan de strategie. Voor de nieuwe aanpak is het boek in het achterhoofd gehouden om vervolgens als krachtig marketingmiddel in te zetten tussen stap 1 en 2.

Leads genereren in bovenkant funnel

Voordat iemand zich aanmeldt voor een training, heeft diegene bedenktijd nodig, omdat de stap om direct aan te melden groot is. Tijdens een brainstormsessie met Robin Stevens zijn ‘problemen’ bepaald die mensen ervaren waardoor ze gaan oriënteren op zelfontwikkeling. 

Onderstaande onderwerpen komen ook aan bod in de NLP trainingen en workshops:

  • Spreekangst
  • Bloosangst
  • Faalangst

Voor deze onderwerpen heeft Increase direct Search campagnes ontwikkeld, omdat Robin Stevens deze nog niet had. De Doel-CPA strategie werkte perfect voor deze campagnes en resultaat in leads voor rond de € 2,50,- per lead. Om de content op de website te laten aansluiten op de campagnes, is samen met Robin Stevens de gratis handleiding (ebook) compleet vernieuwd. Het e-book is aangepast naar verschillende varianten, zodat ze aansluiten bij de verschillende onderwerpen. Daarnaast is voor ieder onderwerp een eigen landingspagina gemaakt. De landingspagina’s zien er hetzelfde uit, maar de content is verschillend.

Iedere maand werden er 500 tot 1.000 nieuwe leads gegenereerd via de Search campagnes, die leidden naar de juiste landingspagina.

  • Onzekerheid, onderverdeeld in:
    • Negatief zelfbeeld
    • Zelfvertrouwen
    • Onzekerheid in werk
    • Onzekerheid in privé

Leads opvolgen

De nieuwe campagnes zorgden vanaf dag 1 vele honderden downloads van de gratis handleiding en dus werden er veel e-mailadressen verzameld. 

  • Voor de onderwerpen zijn 7-daagse mailflows opgezet om de downloads effectief op te volgen. Ook was er één algemene mailflow rondom persoonlijke ontwikkeling.
  • Voor mensen die de handleiding hebben gedownload zijn retargeting campagnes gestart gericht op keywords met NLP (trainingen, cursus, etc.). Waar conversies voor trainingen voorheen honderden euro’s kosten was door deze flow een conversie veel goedkoper.

Boek “Verbinding Zonder Wifi”

Vanaf 1 juni was het boek ‘Verbinding Zonder Wifi’ beschikbaar op Managementboek.nl als pre-order en op 20 juni leverbaar. Door de coronacrisis moesten we de geplande lancering volledig veranderen. Daarom is op de lanceerdatum een gratis online masterclass gehouden voor kopers van het boek. Dit kwam in plaats van een evenement. Mensen konden zich inschrijven met bewijs van aankoop van het boek. Hierdoor konden we campagnes voor boek verkopen combineren met leads genereren.

Voor de lancering van het boek is ook Facebook Advertising ingezet. De campagnes die we hebben ingezet waren:

  • Campagnes voor downloads van gratis handleidingen
  • Campagnes gericht op een sneak preview
  • Campagnes gericht op kopen van het boek en inschrijven van de masterclass na de masterclass is deze ingezet als lead generator voor de masterclass als online training
  • Campagnes voor de online training

Daarnaast is de strategie iets aangepast:

  • De communicatie in de mailflows is volledig gericht op het boek. Pas in de 7e mail wordt verwezen naar trainingen.
  • Alle Search campagnes zijn sinds de lancering gericht op het boek, alleen de ad copy is veranderd

Voor alle campagnes is een prospecting en een retargeting campagne gemaakt. Er is zowel op landingspagina’s geland als gebruik gemaakt van lead-ads. Via Zapier is een koppeling gelegd met Aweber. Voor de advertenties zijn samen met Robin korte video’s opgenomen.

In 3 dagen na lancering op 1 bij Managementboek.nl

Binnen korte tijd stond door de campagnes en het mailen van alle leads het boek op plek 1 op Managementboek.nl. Daarnaast hebben de campagnes en opvolgende mails ervoor gezorgd dat het boek 30 dagen op plek 1 is blijven staan. Het boek staat nog steeds hoog in de bestsellerlijst.

Aanpassing campagnes naar aanleiding van de Coronacrisis

Door Corona kreeg Robin Stevens vele annuleringen en moest hij alle opleidingen opschorten tot na nader order. We zijn (via Hangouts) om de tafel gegaan voor een nieuwe strategie. Besloten is om de training ‘NLP bij angst en onzekerheid’ om te zetten naar een online training van 9 video’s. Het idee voor online trainingen was al besproken, maar is door Corona versneld doorgevoerd.

We zijn direct aan de slag gegaan om de campagnes om te bouwen naar online trainingen:

  • De algemene NLP Search campagnes zijn volledig aangepast en gericht op de online training in plaats van de fysieke training en workshops
  • De mailflows zijn intact gehouden, maar de CTA’s in de mails zijn aangepast naar de online training

Doordat de full funnel strategie al goed werkte, was het snel mogelijk om de hele campagne succesvol om te zetten en werden er maandelijks vele online trainingen verkocht. Later hebben we de focus verlegd naar het boek waardoor minder trainingen werden verkocht. Voor Robin Stevens was deze switch van groot belang. Hierdoor bleef zijn omzet op hetzelfde niveau als voor de Coronacrisis. Daarnaast is de potentie voor online trainingen bewezen en zal daar de toekomst ook liggen naast fysieke trainingen.

Meer cases